Ten aanzien van de breedte van het profiel van vrije ruimte komen achtereenvolgens aan de orde:
- de markeringsstrepen;
- de objectafstandsmarge;
- de breedte van het ontwerpvoertuig;
- de plaats;
- de kosten;
- de geleideprofielen.
Kant- en deel- of asstrepen
De breedte van kantstrepen is afhankelijk van de voertuigsnelheid:
- bij vo = 100 km/h à 0,15 m
- bij vo = 80 km/h à 0,10 m
- bij vo = 60 km/h à 0,10 m
Voor deel- of asstrepen geldt bij alle ontwerpsnelheden een breedte van 0,10 m.
Objectafstandsmarge
De objectafstandsmarge is is afhankelijk van de voertuigsnelheid:
- bij vo = 100 km/h à 1,50 m
- bij vo = 80 km/h à 1,50 m
- bij vo = 60 km/h à 1,00 m
De minimale breedte van het profiel van vrije ruimte wordt bepaald door de totale breedte van het gewenste aantal auto’s te vermeerderen met de noodzakelijke objectafstandsmarges (veiligheidszones).
Breedte ontwerpvoertuig
De ontwerpbreedte van een vrachtauto bedraagt 2,50 m exclusief de spiegels. Bij categorie VI-wegen moet met name in agrarische gebieden met bredere voertuigen dan het ontwerpvoertuig rekening worden gehouden, zie tabel 27.1 en tabel 27.2.
Voertuig |
Breedte (m) |
Landbouwvoertuigen Lading landbouwmotorvoertuigen Aanhangwagens Lading aanhangwagens Lading losse veldgewassen op aanhangwagens |
2,60 3,00 2,60 3,00 3,50 |
Werktuig |
Breedte (m) |
Bietenoogstmachines Aardappelrooimachines Maaidorsers Veldhakselaars Hooiwerktuigen Peulvruchtmachines Aardappelpootmachines |
2,60 – 3,50 2,60 – 3,40 3,50 – 4,00 2,60 – 3,50 2,60 – 3,00 <3,30 <3,40 |
Plaats
Tussen het profiel van vrije ruimte ter plaatse van het gesloten deel, overgangsgedeelte en toeleidende weg moet zoveel mogelijk de continuïteit en de uniformiteit worden gewaarborgd. Indien de breedte ter plaatse van de tunnel moet worden versmald, dient dit op duidelijke en herkenbare wijze te geschieden.
Kosten
Bij lange tunnels in categorie III, IV en V-wegen wordt uit oogpunt van kosten vaak voor de breedte van het profiel van vrije ruimte afgeweken. Bij categorie VI-wegen wordt om een visuele vernauwing te voorkomen de breedte van het profiel van vrije ruimte met 0,50 m vergroot, ondanks de daarmee verband houdende kosten.
Geleideprofielen
De bermbeveiligingsvoorziening dient binnen en buiten de tunnel een zo vloeiend mogelijk verloop te krijgen. De keuze van het type geleiding is afhankelijk van de verkeersintensiteit en de lengte van de tunnel. Voor toepassingsmogelijkheden zie tabel 27.3. Voor- en nadelen van geleidebarrier ten opzichte van geleiderail zijn gegeven in zie tabel 27.4.
Categorie |
Wegomgeving |
Objectafstandsmarge (m) |
Type geleiding |
III en V III en V III en V VI |
hoge intensiteit en korte tunnel lage intensiteit of lange tunnel lage intensiteit en lange tunnel alle situaties |
1,50 1,50 1,00 1,00 |
geleiderail geleidebarrier geleidebarrier geleidebarrier |
Voordelen |
Nadelen |
Beheer en onderhoud eenvoudiger Ruimtewinst in dwarsprofiel, waardoor lagere bouwkosten |
Aanlegkosten hoger Veiligheid lager |
Opgemerkt wordt dat de breedte van het PvR gemeten wordt tussen de geleiderails of tussen de voeten van de barrier in de tunnel aan weerskanten.