Kozijn en deur vluchtdeur (schuifdeur)

Artikel nr. 490

Functie

Waarborgen vluchtroute en bescherming van kabels en leidingen van de tunnelinstallatie.

 

Toepassingen

In de wanden van het middentunnelkanaal in het gesloten gedeelte en overgangsgedeelten van verkeerstunnels.

 

Detailontwerp

Een zelfsluitende brandwerende schuifdeur (type BSD/4k/705), welke bij een RWS-brandcurve aan de volgende eisen voldoet:

  • 120 minuten vlamdicht
  • 30 minuten thermisch isolerend (Dt gem. £140°C, Dt Max. £180°C t.p.v. oppervlak binnenzijde vluchtdeur).

Het kozijn en de deuromranding zijn opgebouwd uit speciale stalen warmteïsolerende profielen. Het deurpaneel is gebouwd uit twee staalplaten, waartussen brandvertragende materialen (Promatect-H en Rockwool Conlite P) zitten.

 

Alle aan de tunnelzijde zichtbare delen van de deur poedercoaten in de kleur groen (RAL 6024). Ook de inkassing van de deur wordt in deze kleur uitgevoerd. De andere kant van de deur poedercoaten in de kleur grijs (RAL 7035).
De deur dient aan te sluiten op een eigen kozijn, en niet zoals bij de Roertunnel zonder kozijn. Aandachtspunt is de onderkant deur aan de tunnelzijde waar de aansluiting aan kozijn ook voldoende brandwerend moet zijn.

BSTTI schrijft voor dat de vluchtdeuren tegenover elkaar moeten zitten, met de achterliggende gedachte is dat hulpverleningsdiensten met een brancard gemakkelijk kunnen doorsteken. De eis is dus, dat de vrije deuropeningen van minimaal 850 mm recht tegenover elkaar moeten zitten.

Zie ook de LTS v1.2 voor overige eisen.

 

Motivering

De hier omschreven vluchtdeur wordt in de vluchtroute toegepast.

 

Conservering

Stalen onderdelen uitvoering in RVS.

Alle stalen onderdelen van de deur alzijdig voorzien van een tweelaags poedercoatsysteem met een gemiddelde laagdikte van 120 mu.

 

 

5542a5542b

5542c

Figuur 490.1 - Kozijn en deur vluchtdeur (schuifdeur)

Kozijn en deur vluchtdeur (schuifdeur)

Artikel nr. 490

Functie

Waarborgen vluchtroute en bescherming van kabels en leidingen van de tunnelinstallatie.

 

Toepassingen

In de wanden van het middentunnelkanaal in het gesloten gedeelte en overgangsgedeelten van verkeerstunnels.

 

Detailontwerp

Een zelfsluitende brandwerende schuifdeur (type BSD/4k/705), welke bij een RWS-brandcurve aan de volgende eisen voldoet:

  • 120 minuten vlamdicht
  • 30 minuten thermisch isolerend (Dt gem. £140°C, Dt Max. £180°C t.p.v. oppervlak binnenzijde vluchtdeur).

Het kozijn en de deuromranding zijn opgebouwd uit speciale stalen warmteïsolerende profielen. Het deurpaneel is gebouwd uit twee staalplaten, waartussen brandvertragende materialen (Promatect-H en Rockwool Conlite P) zitten.

 

Alle aan de tunnelzijde zichtbare delen van de deur poedercoaten in de kleur groen (RAL 6024). Ook de inkassing van de deur wordt in deze kleur uitgevoerd. De andere kant van de deur poedercoaten in de kleur grijs (RAL 7035).
De deur dient aan te sluiten op een eigen kozijn, en niet zoals bij de Roertunnel zonder kozijn. Aandachtspunt is de onderkant deur aan de tunnelzijde waar de aansluiting aan kozijn ook voldoende brandwerend moet zijn.

BSTTI schrijft voor dat de vluchtdeuren tegenover elkaar moeten zitten, met de achterliggende gedachte is dat hulpverleningsdiensten met een brancard gemakkelijk kunnen doorsteken. De eis is dus, dat de vrije deuropeningen van minimaal 850 mm recht tegenover elkaar moeten zitten.

Zie ook de LTS v1.2 voor overige eisen.

 

Motivering

De hier omschreven vluchtdeur wordt in de vluchtroute toegepast.

 

Conservering

Stalen onderdelen uitvoering in RVS.

Alle stalen onderdelen van de deur alzijdig voorzien van een tweelaags poedercoatsysteem met een gemiddelde laagdikte van 120 mu.

 

 

5542a5542b

5542c

Figuur 490.1 - Kozijn en deur vluchtdeur (schuifdeur)