Langshellingspercentage

Artikel nr. 21

Ten aanzien van het langshellingspercentage komen achtereenvolgens aan de orde:

  • de wegcategorie;

  • de relatie tussen hoogte­verschil en som van de holle en bolle boog;

  • de relatie holle boog en bodembreedte vaarweg;

  • het vervoer van gevaarlijke stoffen;

  • de wijze van aangeven van het hellingspercentage;

  • de kosten;

  • het snelheidsverval versus de verkeersveiligheid.

 

Wegcategorie

Het langshellingspercentage als functie van de wegcate­gorie bedraagt:

  • wegcategorie III: 4 %
  • wegcategorie IV: 5 %
  • wegcategorie V: 5 %
  • wegcategorie VI: 6 %

 

In heuvelachtig gebied kunnen hogere percentages voorkomen (maximaal 12 %).

 

Relatie tussen hoogte­verschil en som van de holle en bolle boog

Het hellingspercentage dat maximaal mogelijk is, kan worden berekend met behulp van onder­staande formule:

 

 

waarin:

p = het maxi­maal mo­ge­lijke hel­lings­per­cen­tage (%)

Rh + Rb = de som der boogstra­len van de hol­le en bolle ­boog (m)

D H = te overwin­nen hoog­te­ver­schil (m)

 

Relatie holle boog en bodembreedte vaarweg

Bij brede vaarroutes, waarbij aanpas­sing van het bodemprofiel bezwaarlijk is, zou eventueel als alternatief ont­werp een min of meer horizontaal gedeelte in het dieper gelegen deel van de tunnel kunnen worden overwo­gen.

 

Vervoer gevaarlijke stoffen

Bij vervoer gevaarlijke stoffen door tunnels wordt aanbevolen om aan te houden:

 

 

waarin:

l = het langshel­li­ngs­per­centage

d = het dwars­hellings­percentage

b = de breedte tus­sen de geleideprofielen (m)

 

Deze formule wordt pas relevant bij zeer grote breedte tussen de geleide­profielen.

 

Wijze van aangeven van het hellings­percentage

Voor de mini­mumsnel­heid in de op­gaande helling is niet het maximale hellingspercentage be­palend maar het gemiddelde hellingspercentage. Er geldt:

 

 

waarin:

p = hellingspercentage

h = hoogteverschil (m)

L = lengte van de helling (m)

 

Kosten

Een gunstig effect op de kosten is het ver­groten van het gebrui­kelijke hel­lingspercen­tage van 4,5 % tot het maximaal mo­gelijke per­centage op basis van ruimtelijke mogelijkhe­den en zicht­criteria. Bij hellingspercentages > 6 % neemt de ver­keersveiligheid af. Bij het vergroten van het gebruikelijke hellingspercentage van 4,5 % zal wel bij ontwerpsnelheden van 100 en 80 km/h een extra verlaging van de rijsnel­heid optreden van circa 3 tot 8 km/h.

 

Snelheidsverval – Verkeersveiligheid

Voor de toename van pae’s (per­sonen-au­to equivalen­ten) voor vracht­au­to’s zie tabel 21.1.

Op vlak terrein wordt voor een vracht­auto maximaal 2,5 pae gerekend. SIMVRA is een computerprogramma dat het snelheidsverval van vrachtau­to’s berekent. Het snelheidsverval heeft consequenties voor ca­paciteit wegvak en is bepalend voor al dan niet toepassen van kruip- respectievelijk inhaalstrook.

 

Tabel 21.1 - Pae-waarden vrachtverkeer op enkelbaanswegen bij verschillende hellingspercentages

Lengte van de helling

(m)

Hellingspercentage

3%

4%

5%

6%

0 – 500

500 – 750

750 – 1000

1000 – 1500

2

2

3

4

2

2,5

4

5

2

3

5

8

2

4

8

8

 

 

Langshellingspercentage

Artikel nr. 21

Ten aanzien van het langshellingspercentage komen achtereenvolgens aan de orde:

  • de wegcategorie;

  • de relatie tussen hoogte­verschil en som van de holle en bolle boog;

  • de relatie holle boog en bodembreedte vaarweg;

  • het vervoer van gevaarlijke stoffen;

  • de wijze van aangeven van het hellingspercentage;

  • de kosten;

  • het snelheidsverval versus de verkeersveiligheid.

 

Wegcategorie

Het langshellingspercentage als functie van de wegcate­gorie bedraagt:

  • wegcategorie III: 4 %
  • wegcategorie IV: 5 %
  • wegcategorie V: 5 %
  • wegcategorie VI: 6 %

 

In heuvelachtig gebied kunnen hogere percentages voorkomen (maximaal 12 %).

 

Relatie tussen hoogte­verschil en som van de holle en bolle boog

Het hellingspercentage dat maximaal mogelijk is, kan worden berekend met behulp van onder­staande formule:

 

 

waarin:

p = het maxi­maal mo­ge­lijke hel­lings­per­cen­tage (%)

Rh + Rb = de som der boogstra­len van de hol­le en bolle ­boog (m)

D H = te overwin­nen hoog­te­ver­schil (m)

 

Relatie holle boog en bodembreedte vaarweg

Bij brede vaarroutes, waarbij aanpas­sing van het bodemprofiel bezwaarlijk is, zou eventueel als alternatief ont­werp een min of meer horizontaal gedeelte in het dieper gelegen deel van de tunnel kunnen worden overwo­gen.

 

Vervoer gevaarlijke stoffen

Bij vervoer gevaarlijke stoffen door tunnels wordt aanbevolen om aan te houden:

 

 

waarin:

l = het langshel­li­ngs­per­centage

d = het dwars­hellings­percentage

b = de breedte tus­sen de geleideprofielen (m)

 

Deze formule wordt pas relevant bij zeer grote breedte tussen de geleide­profielen.

 

Wijze van aangeven van het hellings­percentage

Voor de mini­mumsnel­heid in de op­gaande helling is niet het maximale hellingspercentage be­palend maar het gemiddelde hellingspercentage. Er geldt:

 

 

waarin:

p = hellingspercentage

h = hoogteverschil (m)

L = lengte van de helling (m)

 

Kosten

Een gunstig effect op de kosten is het ver­groten van het gebrui­kelijke hel­lingspercen­tage van 4,5 % tot het maximaal mo­gelijke per­centage op basis van ruimtelijke mogelijkhe­den en zicht­criteria. Bij hellingspercentages > 6 % neemt de ver­keersveiligheid af. Bij het vergroten van het gebruikelijke hellingspercentage van 4,5 % zal wel bij ontwerpsnelheden van 100 en 80 km/h een extra verlaging van de rijsnel­heid optreden van circa 3 tot 8 km/h.

 

Snelheidsverval – Verkeersveiligheid

Voor de toename van pae’s (per­sonen-au­to equivalen­ten) voor vracht­au­to’s zie tabel 21.1.

Op vlak terrein wordt voor een vracht­auto maximaal 2,5 pae gerekend. SIMVRA is een computerprogramma dat het snelheidsverval van vrachtau­to’s berekent. Het snelheidsverval heeft consequenties voor ca­paciteit wegvak en is bepalend voor al dan niet toepassen van kruip- respectievelijk inhaalstrook.

 

Tabel 21.1 - Pae-waarden vrachtverkeer op enkelbaanswegen bij verschillende hellingspercentages

Lengte van de helling

(m)

Hellingspercentage

3%

4%

5%

6%

0 – 500

500 – 750

750 – 1000

1000 – 1500

2

2

3

4

2

2,5

4

5

2

3

5

8

2

4

8

8