Sparing hulpposten in de wand (verkeerstunnel)

Artikel nr. 278

Een verkeerstunnel bevat hulpposten die geplaatst worden in inkassingen in de tunnelwand. De hulpposten bestaan, afhankelijk van de situatie, uit een kast met deur met daarin een intercom, brandblusvoorzieningen voor weggebruikers en brandweer, een wandcontactdoos en verlichting.

De afmeting van de inkassing ten behoeve van hulpposten is per situatie verschillend, aangezien er verschillende varianten hulpposten zijn met ieder verschillende afmetingen. De afmetingen van de inkassing zijn:

  • van een grote hulppost (type A) 1550 mm (b) x 1500 mm (h) x minimaal 470 mm (d)
  • van een kleine hulppost (types B-F) 550 mm (b) x 850 mm (h) x minimaal 450 mm (d).

Belangrijk is de positionering van de inkassing ten opzichte van het wegniveau. In figuur 278.1 zijn twee typen hulpposten weergegeven. De positie van de inkassingen zullen op deze maatvoering afgestemd moeten zijn. Voor de hart-op-hart-afstand van de hulpposten wordt verwezen naar Basisspecificatie TTI [80].

Figuur 278.1 - Voorbeelden van hulpposten

Er kan gekozen worden om het kozijn en de deuren apart in de sponning te monteren los van de kast, of de kast inclusief deuren als geheel te monteren.

De specificaties van hulppostkasten zijn voor Rijkswegtunnels vastgelegd in de LTS [90] / BSTTI [80].

Sparing hulpposten in de wand (verkeerstunnel)

Artikel nr. 278

Een verkeerstunnel bevat hulpposten die geplaatst worden in inkassingen in de tunnelwand. De hulpposten bestaan, afhankelijk van de situatie, uit een kast met deur met daarin een intercom, brandblusvoorzieningen voor weggebruikers en brandweer, een wandcontactdoos en verlichting.

De afmeting van de inkassing ten behoeve van hulpposten is per situatie verschillend, aangezien er verschillende varianten hulpposten zijn met ieder verschillende afmetingen. De afmetingen van de inkassing zijn:

  • van een grote hulppost (type A) 1550 mm (b) x 1500 mm (h) x minimaal 470 mm (d)
  • van een kleine hulppost (types B-F) 550 mm (b) x 850 mm (h) x minimaal 450 mm (d).

Belangrijk is de positionering van de inkassing ten opzichte van het wegniveau. In figuur 278.1 zijn twee typen hulpposten weergegeven. De positie van de inkassingen zullen op deze maatvoering afgestemd moeten zijn. Voor de hart-op-hart-afstand van de hulpposten wordt verwezen naar Basisspecificatie TTI [80].

Figuur 278.1 - Voorbeelden van hulpposten

Er kan gekozen worden om het kozijn en de deuren apart in de sponning te monteren los van de kast, of de kast inclusief deuren als geheel te monteren.

De specificaties van hulppostkasten zijn voor Rijkswegtunnels vastgelegd in de LTS [90] / BSTTI [80].