Vrijstaande doorstapbarrier in tunnel nabij nooddeuren

Artikel nr. 378

De A2 Leidsche Rijntunnel kan in de toekomst per buis met een rijstrook worden verbreed. Bij de huidige rijbaanindeling is een stepbarrier voorzien. Deze barrier is voorzien op de onderstaande omcirkelde plaatsen in de tunnel. Opgemerkt wordt dat deze oplossing weliswaar in dit project is toegepast, maar eigenlijk geen best practice mag worden genoemd, omdat RWS geen vrijstaande barriers meer toestaat.

Figuur 378.1 - Locatie stepbarriers A2 Leidsche Rijntunnel

Figuur 378.2 - Ontwerp stepbarriers A2 Leidsche Rijntunnel

Om de achterliggende ruimte veilig en bereikbaar te houden zijn gaten in de barrier voorzien, waarbij de bovenkant van de doorstap van de barrier, waar de wielen de barrier schampen, gelijk is gehouden aan de schampzijde van een standaard barrier. De doorstapbarrier is getest door middel van een botsproef en is in staat om deze belasting op te nemen.

Tabel 378.1 - Aandachtspunten RAMS-Vrijstaande doorstapbarrier bij nooduitgang

Variant

Doorstapbarrier

R

Reliability
(Betrouwbaarheid)

Goed, is getest met botsproef

A

Availability
(Beschikbaarheid)

Goed

M

Maintainability
(Onderhoudbaarheid)

Goed, wanneer de barrier is beschadigd door een aanrijding, kan deze eenvoudig worden vervangen.

S

Safety
(Veiligheid)

Goed

Vrijstaande doorstapbarrier in tunnel nabij nooddeuren

Artikel nr. 378

De A2 Leidsche Rijntunnel kan in de toekomst per buis met een rijstrook worden verbreed. Bij de huidige rijbaanindeling is een stepbarrier voorzien. Deze barrier is voorzien op de onderstaande omcirkelde plaatsen in de tunnel. Opgemerkt wordt dat deze oplossing weliswaar in dit project is toegepast, maar eigenlijk geen best practice mag worden genoemd, omdat RWS geen vrijstaande barriers meer toestaat.

Figuur 378.1 - Locatie stepbarriers A2 Leidsche Rijntunnel

Figuur 378.2 - Ontwerp stepbarriers A2 Leidsche Rijntunnel

Om de achterliggende ruimte veilig en bereikbaar te houden zijn gaten in de barrier voorzien, waarbij de bovenkant van de doorstap van de barrier, waar de wielen de barrier schampen, gelijk is gehouden aan de schampzijde van een standaard barrier. De doorstapbarrier is getest door middel van een botsproef en is in staat om deze belasting op te nemen.

Tabel 378.1 - Aandachtspunten RAMS-Vrijstaande doorstapbarrier bij nooduitgang

Variant

Doorstapbarrier

R

Reliability
(Betrouwbaarheid)

Goed, is getest met botsproef

A

Availability
(Beschikbaarheid)

Goed

M

Maintainability
(Onderhoudbaarheid)

Goed, wanneer de barrier is beschadigd door een aanrijding, kan deze eenvoudig worden vervangen.

S

Safety
(Veiligheid)

Goed