Metrotunnels

Artikel nr. 400

Doel

Het beheerst afvoeren van lek- en waswater.

Toepassingen

In het gesloten deel van de tunnel.

Detailontwerp

De hoeveelheid lekwater in tunnels is zeer beperkt. Bij toepassing van direct bevestigd spoor loopt het lekwater in een open goot naar een pompput op een lager gelegen punt. Van daaruit wordt het water afgepompt.

Motivering

Een open goot naast de spoorconstructie is de goedkoopste oplossing om een vloeistofafvoer te creëren. Het lekdebiet is normaalgesproken dusdanig laag dat een kleine pompput voldoet.

Voor de Noord-Zuidlijn in Amsterdam is het voorstel om de pompen achterweg te laten en de opvangputten op te nemen in de schoonmaakronde en leeg te maken middels een mobiele onderhoudsinstallatie. Dit is mogelijk omdat de hoeveelheid lekwater zeer beperkt is.

Figuur 400.1 - Pompput Boortunnel Statenweg Rotterdam

Aspecten ten aanzien van de RAMS-score

Tabel 400.1 - Aandachtspunten RAMS-criteria rioleringssysteem metrotunnels.

Variant

Open goot naast spoorconstructie

R

Reliability
(Betrouwbaarheid)

Matig, de pomp behoeft zelden tot nooit te werken.

A

Availability
(Beschikbaarheid)

Goed, de open goot functioneert altijd.

M

Maintainability
(Onderhoudbaarheid)

Goed, de goot en de pomp zijn eenvoudig te bereiken vanuit de tunnelbuis.

S

Safety
(Veiligheid)

Matig, bluswater blijft in de tunnel staan.

Figuur 400.2 - Pompput Boortunnel Noordzijdlijn Amsterdam

Doel

Het beheerst afvoeren van lek- en waswater.

Toepassingen

In het gesloten deel van de tunnel.

Detailontwerp

De hoeveelheid lekwater in tunnels is zeer beperkt. Bij toepassing van direct bevestigd spoor loopt het lekwater in een open goot naar een pompput op een lager gelegen punt. Van daaruit wordt het water afgepompt.

Motivering

Een open goot naast de spoorconstructie is de goedkoopste oplossing om een vloeistofafvoer te creëren. Het lekdebiet is normaalgesproken dusdanig laag dat een kleine pompput voldoet.

Voor de Noord-Zuidlijn in Amsterdam is het voorstel om de pompen achterweg te laten en de opvangputten op te nemen in de schoonmaakronde en leeg te maken middels een mobiele onderhoudsinstallatie. Dit is mogelijk omdat de hoeveelheid lekwater zeer beperkt is.

Figuur 400.1 - Pompput Boortunnel Statenweg Rotterdam

Aspecten ten aanzien van de RAMS-score

Tabel 400.1 - Aandachtspunten RAMS-criteria rioleringssysteem metrotunnels.

Variant

Open goot naast spoorconstructie

R

Reliability
(Betrouwbaarheid)

Matig, de pomp behoeft zelden tot nooit te werken.

A

Availability
(Beschikbaarheid)

Goed, de open goot functioneert altijd.

M

Maintainability
(Onderhoudbaarheid)

Goed, de goot en de pomp zijn eenvoudig te bereiken vanuit de tunnelbuis.

S

Safety
(Veiligheid)

Matig, bluswater blijft in de tunnel staan.

Figuur 400.2 - Pompput Boortunnel Noordzijdlijn Amsterdam