De maximale hellingen bij de metro en tram zijn gegeven in tabel 40.1 en tabel 40.2. In tijdelijke situaties bedraagt de maximale helling bij de tram 5 % en bij halten 1 %. In bogen worden flauwere hellingen toegepast.
Omlaag gaande trajecten direct voor en omhoog gaande trajecten direct na een station moeten zo veel mogelijk worden vermeden. Het omgekeerde geval is zeer gunstig.
|
Locatie |
Helling |
||
| tunnel |
rechtstand |
4,0 % |
1 : 25 |
|
R = 400 m |
3,9 % |
1 : 25,6 |
|
|
R = 240 m |
3,8 % |
1 : 26 |
|
| open lucht |
3,3 % |
1 : 30 |
|
| stations |
0,25 % |
1 : 400 |
|
| opstelsporen |
0,25 % |
1 : 400 |
|
|
Locatie |
Helling |
||
|
tunnel |
gewenst |
3,3 % |
1 : 30 |
|
maximaal |
4,5 % |
1 : 22 |
|