Aantal rijstroken

Artikel nr. 23

Ten aanzien van het aantal rijstroken komen achtereenvolgens aan de orde:

  • de prognose van het verkeersaanbod;
  • de capaciteit;
  • de verkeersafwikkeling.

Prognose verkeersaanbod

De prognose van het verkeersaanbod volgt uit:

  • verkeers- en vervoersstu­dies;
  • prognosejaar;
  • werkdagverkeer;
  • recreatieverkeer;
  • maatgevend spitsuur;
  • samenstelling ver­keer.

Capaciteit

De capaciteit van de weg is het maximumaantal voer­tui­gen dat de weg kan ver­wer­ken (per uur, per et­maal). De capaciteit van ont­moe­tings-­ en uitwis­se­lingspunten staan in relatie tot de capaciteit van de weg zelf.

Normaal gesproken wordt voor de tunnel dezelfde benodigde capaciteit aan­gehou­den als voor de toeleidende weg. Op hellingen moet rekening worden gehouden met toena­me van pae’s voor vrachtauto’s, zie onder andere tabel 21.1. Voor de capaciteit worden de volgende waarden aangehouden:

  • 1500 pae/h/richting;
  • 2000 pae/h/rijbaan bij een enkel­baansdwarsprofiel;
  • 1900 pae/h/rijstrook bij een dubbel­baansdwarsprofiel.

Verkeersafwikkeling

De kwaliteit van de verkeersafwikkeling komt tot uitdrukking in een aantal aspecten zoals snelheid (gemiddelde en spreiding), veiligheid en comfort/hinder. De verkeersafwikkeling wordt bepaald door weg- en verkeerskenmerken, zoals:

  • de intensiteit;
  • samenstelling van het verkeer;
  • breedte van de weg;
  • beperkende omstandigheden.

Afhankelijk van de soort aanpassing van be­staande tunnels zal soms een min­der goed afwik­kelings­niveau moeten worden geac­cepteerd.