De bouwput kan door middel van loodrecht op de lengterichting geplaatste damwandschermen worden opgedeeld in een aantal compartimenten. In elk compartiment kan onafhankelijk van de andere compartimenten worden gebouwd.
Een belangrijke reden voor fasering en compartimentering is dat in geval van een calamiteit, bijvoorbeeld het vollopen van de bouwput, niet de gehele bouw stagneert en de totale schade beperkt blijft. In geval van doorsnijding van een waterkering is compartimentering om deze reden vaak een aanvullende eis van de opdrachtgever of het waterschap.
Meer algemeen is de reden om tot compartimentering over te gaan het beperken van de risico’s. Risico’s laten zich vertalen naar tijd en kosten. Naast het bovengenoemde risico zijn onder andere de volgende risico’s aanwezig:
-
stagnatie door verschillende, conflicterende bouwstromen;
-
het niet droog kunnen krijgen van de bouwkuip;
-
bij bouwputten met ongewapend onderwaterbeton: scheurvorming en dus ook lekkage (als vuistregel wordt wel een breedte-lengteverhouding < 1:4 gehanteerd).
Bijkomende redenen voor compartimentering kunnen zijn:
-
meervoudige inzet van damwanden en stempelramen in geval van een tijdelijke bouwkuip;
-
noodzaak tot fasering omdat in veel gevallen het niet mogelijk is auto-, vaar- of spoorwegen in zijn geheel af te sluiten;
-
optimalisering van de inzet van kapitaal en menskracht (bij gelijktijdige bouw van een gehele tunnel overal dezelfde inzet van materieel, overal starten hetzelfde type vakmensen, overal worde dezelfde materialen tegelijkertijd aangevoerd – inzet betoncentrale enz.);
-
beperking totale stortduur bij het storten van de vloer van onderwaterbeton; dit kan per compartiment continu;
-
beperking van de invloed van bemalingen.