tabel 667.1 niet meer is toegestaan.
Detailontwerp
Een zelfsluitende brandwerende scharnierende deur (type BDD/4k/100), welke bij een Hydrocarboncurve aan de volgende eisen voldoet:
- 120 minuten vlamdicht
- 30 minuten thermisch isolerend (Dt gem. £140°C, Dt max. £180°C t.p.v. oppervlak binnenzijde vluchtdeur).
Het kozijn en de deuromranding zijn opgebouwd uit speciale stalen warmteïsolerende profielen. Het deurpaneel is gebouwd uit twee staalplaten, waartussen brandvertragende materialen (Promatect-T en Rockwool Conlite P) zitten.
De deur poedercoaten in de kleur grijs (RAL 7035). Kopdeuren in het middenkanaal zijn van binnenuit te openen door middel van een panieksluiting. Van buitenaf zijn ze te openen met een driekantsleutel. De buitenkant van de kopdeur heeft geen handgreep. Kopdeurconstructies kennen een brandwerendheidsklasse EW voor 120 minuten overeenkomstig met de NEN 6069, waarbij de Hydrocarbon kromme als bedoeld in NEN-EN 1991-1-2/NB wordt gehanteerd.
Motivering
Alhoewel een scharnierende deur in feite de preferabele oplossing is conform het Bouwbesluit wordt de hier omschreven vluchtdeur in de vluchtroute alleen toegepast als er geen ruimte is voor een schuifdeur. Dit is enkel het geval bij de uiteinde van het middentunnelkanaal. Bij de overige locaties dient een schuifdeur te worden toegepast overeenkomstig met de BSTTI [80]. De schuifdeur is in feite een toegestane uitzondering vanwege de overdruk problematiek.
Conservering
Stalen onderdelen bij voorkeur uitvoeren in RVS.
Alle stalen onderdelen van de deur alzijdig voorzien van een tweelaags poedercoatsysteem met een gemiddelde laagdikte van 120 mu.


Aspecten ten aanzien van de RAMS-score
tabel 280.10.1″>tabel 667.10.13
|
Variant |
Draaideur |
|
|
R |
Reliability |
Goed, geen bijzonderheden. |
|
A |
Availability |
Goed, geen bijzonderheden. |
|
M |
Maintainability |
Goed, geen bijzonderheden. |
| S |
Safety (Veiligheid) |
Matig, enkel toepassen bij einde middentunnelkanaal |
Kennisbank
