Navigatie in het document kan op de volgende manieren geschieden:

  • Door in het linker deelvenster door te klikken van hoofdonderwerp naar subonderwerpen, totdat het gewenste subonderwerp is bereikt.
  • Door het invoeren van een zoekterm.
  • Door binnen een eenmaal geopend artikel door te klikken op hyperlinks in de tekst.

Het handboek is ingedeeld in een vijftal hoofdonderwerpen:

  • In ‘Introductie’ worden definities en terminologie vastgelegd, wordt ingegaan op de geometrie van tunnels voor verschillende doeleinden en worden bouwmethoden beschreven.
  • In ‘Ontwerpaspecten’ worden allereerst de algemene eisen en beoordelingscriteria omschreven en wordt onderscheid gemaakt tussen de ontwerpaspecten voor de uitvoering en de uiteindelijk te bouwen constructie. Hierbij komen zowel aspecten waarmee rekening moet worden gehouden, als ontwerpmethoden aan bod.
  • In ‘Ontwerpaspecten Definitieve constructie’ en ‘Ontwerpaspecten Uitvoering’ komen de best practices aan bod, waarbij voor zover mogelijk onderscheid is gemaakt tussen tijdelijke en permanente constructies. Met tijdelijke constructies wordt hier vooral verwezen naar constructies die spelen in de bouwfase, dus onder dit hoofdonderwerp zijn de verschillende uitvoeringsprincipes ook uitgebreid terug te vinden.
  • In ‘Uitvoering’ tenslotte worden het uitvoeringsproces en verschillende uitvoeringsmethoden beschreven.

Sparing ten behoeve van een vluchtdeur (schuifdeur)

Artikel nr. 282

Functie: Toegang bieden tot veilige ruimte

Doel: Vluchtdeur opnemen in wand

Detailontwerp: zie figuur 282.1 en figuur 282.2.

 

De vluchtdeur schuift open in de rijrichting, dus tegengesteld aan de vluchtrichting in het vluchtkanaal. Aan de bovenzijde van de vluchtdeur is een inkassing voorzien ten behoeve van het inbouwen van een verlichtingsarmatuur.

 

Per vluchtdeur worden zowel aan de boven- als onderzijde mantelpijpen (veelal PE-HD Ø 63×55,8 mm) ingestort. Na het doorvoeren van kabels en leidingen de buizen worden deze vlamdicht met brandbestendig materiaal dichtgezet.

 

De toleranties op de branddeuren zijn uiterst klein om een goede afdichting tijdens brand te waarborgen. Dit betekent dat ook de toleranties in het betonwerk hier veel strenger moeten zijn dan de standaard bouwtoleranties voor betonwerk.

De schuifdeuren kunnen zowel aan de tunnelzijde als aan de zijde van de veilige ruimte worden geplaatst. In het eerste geval (tunnelzijde) vereist dit extra aandacht in de detailleringen.

 

Bijbehorende details en gegevens:

Zie ‘Kozijn en deur vluchtdeur’ in Hulpposten.

  • Elektrische bekabeling ten behoeve van het pictogram in de tunnelbuis.
  • Elektrische bekabeling voor de verlichting ten behoeve van de vluchtdeur.
  • Elektrische bekabeling ten behoeve van de ontgrendeling van de vluchtdeur.

Figuur 282.1 - Doorsnede middenkanaal vluchtdeur (schuifdeur)

Figuur 282.2 - Aanzicht A van 4-49

Tabel 282.1 - RAMS aspecten vluchtdeur (schuifdeur)

RAMS Score Toelichting
R goed
A goed kortstondige rijstrookafsluiting nodig bij reparatie / vervanging
M goed
S
goed