Navigatie in het document kan op de volgende manieren geschieden:

  • Door in het linker deelvenster door te klikken van hoofdonderwerp naar subonderwerpen, totdat het gewenste subonderwerp is bereikt.
  • Door het invoeren van een zoekterm.
  • Door binnen een eenmaal geopend artikel door te klikken op hyperlinks in de tekst.

Het handboek is ingedeeld in een vijftal hoofdonderwerpen:

  • In ‘Introductie’ worden definities en terminologie vastgelegd, wordt ingegaan op de geometrie van tunnels voor verschillende doeleinden en worden bouwmethoden beschreven.
  • In ‘Ontwerpaspecten’ worden allereerst de algemene eisen en beoordelingscriteria omschreven en wordt onderscheid gemaakt tussen de ontwerpaspecten voor de uitvoering en de uiteindelijk te bouwen constructie. Hierbij komen zowel aspecten waarmee rekening moet worden gehouden, als ontwerpmethoden aan bod.
  • In ‘Ontwerpaspecten Definitieve constructie’ en ‘Ontwerpaspecten Uitvoering’ komen de best practices aan bod, waarbij voor zover mogelijk onderscheid is gemaakt tussen tijdelijke en permanente constructies. Met tijdelijke constructies wordt hier vooral verwezen naar constructies die spelen in de bouwfase, dus onder dit hoofdonderwerp zijn de verschillende uitvoeringsprincipes ook uitgebreid terug te vinden.
  • In ‘Uitvoering’ tenslotte worden het uitvoeringsproces en verschillende uitvoeringsmethoden beschreven.

Spoortunnels met gesloten leiding

Artikel nr. 399

Doel:

Het beheerst afvoeren van het verwachte aanbod aan vloeistoffen tijdens alle bedrijfstoestanden en het beperken van de plasgrootte bij uitstroming uit een vloeistoftank.

 

Toepassingen:

In het gesloten deel van de tunnel en in de open toeritten waar de open goot onvoldoende afvoercapaciteit heeft.

 

Detailontwerp:

In het spoor moet ballast worden toegepast om als passieve veiligheid te functioneren tegen plasbranden, conform OVS00201. Naast het spoor bevindt zich een ontsporingsgeleiding in de vorm van een betonnen muur, en een vluchtpad. Onder het vluchtpad wordt een leiding in de vloer ingestort met verticale aansluitingen op de afvoergoot.

In de wand worden sparingen opgenomen. De dimensionering van de openingen, hart-op-hartafstanden en buisdiameter hangt af van het vloeistof aanbod. I.v.m. de afvoer van water naar de afvoergoot wordt de vloer voorzien van een afschot van tenminste 1:100.

Figuur 399.1 - Drempel in ballastbed

Aspecten ten aanzien van de RAMS-score

Aandachtspunten RAMS-criteria rioleringssysteem spoortunnels

Tabel 399.1 Aandachtspunten RAMS-criteria rioleringssysteem spoortunnels

Variant

Gesloten leiding

R

Reliability
(Betrouwbaarheid)

Goed, geen aanvullende maatregelen benodigd.

A

Availability
(Beschikbaarheid)

Goed, mits schoongehouden.

M

Maintainability
(Onderhoudbaarheid)

Matig, het systeem is met doorspuitpunten goed te reinigen maar verstoppingen door lekkende warme lading is zeer moeilijk te verwijderen.

S

Safety
(Veiligheid)

Goed, de vloer dient wel ontworpen te worden op ontploffingen in de leiding.