Ten aanzien van het, in de artikelen hiervoor beschreven, profiel van vrije ruimte dient in het ontwerp van tunnels voldoende aandacht aan toleranties te worden besteed. Naast maatafwijkingen door plaatsings- en meetonnauwkeurigheden moet ook rekening worden gehouden met:
- kisttoeslag en dergelijke;
- toeslagen op de betondekking voor de duurzaamheid;
- doorbuiging van (bouwput)wanden;
- doorbuiging van (tussen)vloeren en dekken;
- niet-inspecteerbaarheid;
- plaatsingstoleranties van tunneltechnische installaties;
- benodigde vrije ruimte bij ingangsventilatoren (buitenzijde);
- wandafwerking.
In hoofdstuk 10 van ROK [27] is opgenomen dat in verband met de vereiste breedte van het profiel van vrije ruimte, voor grondkerende wanden plaatsings- en hellingtoleranties in rekening dienen te worden gebracht. Hiermee moet tevens de vervorming na belasting worden opgevangen. Ook in OVS00026 [20] worden de in rekening te brengen toleranties duidelijk beschreven, zie ook Profiel van vrije ruimte spoorwegen van dit handboek.
Bij de bouw van de toeritten van de Tweede Beneluxtunnel was destijds geen rekening gehouden met de doorbuiging van de bouwputwanden. Als gevolg daarvan was er geen ruimte meer beschikbaar binnen de combiwanden voor de geplande betonnen wanden. Gelukkig was er nog de terugvaloptie: het beton in de inkassingen van de combiwand te storten (en te wapenen).