Navigatie in het document kan op de volgende manieren geschieden:

  • Door in het linker deelvenster door te klikken van hoofdonderwerp naar subonderwerpen, totdat het gewenste subonderwerp is bereikt.
  • Door het invoeren van een zoekterm.
  • Door binnen een eenmaal geopend artikel door te klikken op hyperlinks in de tekst.

Het handboek is ingedeeld in een vijftal hoofdonderwerpen:

  • In ‘Introductie’ worden definities en terminologie vastgelegd, wordt ingegaan op de geometrie van tunnels voor verschillende doeleinden en worden bouwmethoden beschreven.
  • In ‘Ontwerpaspecten’ worden allereerst de algemene eisen en beoordelingscriteria omschreven en wordt onderscheid gemaakt tussen de ontwerpaspecten voor de uitvoering en de uiteindelijk te bouwen constructie. Hierbij komen zowel aspecten waarmee rekening moet worden gehouden, als ontwerpmethoden aan bod.
  • In ‘Ontwerpaspecten Definitieve constructie’ en ‘Ontwerpaspecten Uitvoering’ komen de best practices aan bod, waarbij voor zover mogelijk onderscheid is gemaakt tussen tijdelijke en permanente constructies. Met tijdelijke constructies wordt hier vooral verwezen naar constructies die spelen in de bouwfase, dus onder dit hoofdonderwerp zijn de verschillende uitvoeringsprincipes ook uitgebreid terug te vinden.
  • In ‘Uitvoering’ tenslotte worden het uitvoeringsproces en verschillende uitvoeringsmethoden beschreven.

Functie

De functie van ballastmatten is de elasticiteit van het spoor te optimaliseren en trillingen en laagfrequent geluid te dempen.

Toepassingen

Ballastmatten dienen te worden toegepast bij alle kunstwerken met spoor in ballast, zoals spoortunnels.

Detailontwerp

Voor trillingdemping bij spoor in ballast in tunnels, kunnen z.g. trillingdempende ballastmatten worden gebruikt. Deze dienen gecertificeerd te zijn door ProRail.

Een aandachtspunt is dat vooraf goed onderzocht dient te worden welke frequenties worden gedempt en welke frequenties juist worden versterkt door het te kiezen type ballastmat. Met name het laag frequente geluid kan een probleem gaan vormen, omdat deze veelal door de toepassing van ballastmatten blijken te worden versterkt.

Dit onderzoek vooraf kan geschieden met behulp van een predictie model dat trilling invloed vanuit de tunnel naar de omgeving kan voorspellen. Dit onderzoek zal dan moeten uitwijzen welk type mat het meest geschikt is.

De toepassing van een ballastmat voor passages van goederentreinen blijkt in het algemeen minder effectief dan die voor passages van overige treintypes. De oorzaak hiervan wordt gevonden in de dominante zeer lage frequenties(0-10Hz) van het goederentreinsignaal. Toepassing van een ballastmat resulteert in het algemeen in demping vanaf circa 30 Hz.

Motivering

Ballastmatten dragen bij als trilling dempende maatregel bij sporen in ballast.

Conservering

Niet van toepassing.