Navigatie in het document kan op de volgende manieren geschieden:

  • Door in het linker deelvenster door te klikken van hoofdonderwerp naar subonderwerpen, totdat het gewenste subonderwerp is bereikt.
  • Door het invoeren van een zoekterm.
  • Door binnen een eenmaal geopend artikel door te klikken op hyperlinks in de tekst.

Het handboek is ingedeeld in een vijftal hoofdonderwerpen:

  • In ‘Introductie’ worden definities en terminologie vastgelegd, wordt ingegaan op de geometrie van tunnels voor verschillende doeleinden en worden bouwmethoden beschreven.
  • In ‘Ontwerpaspecten’ worden allereerst de algemene eisen en beoordelingscriteria omschreven en wordt onderscheid gemaakt tussen de ontwerpaspecten voor de uitvoering en de uiteindelijk te bouwen constructie. Hierbij komen zowel aspecten waarmee rekening moet worden gehouden, als ontwerpmethoden aan bod.
  • In ‘Ontwerpaspecten Definitieve constructie’ en ‘Ontwerpaspecten Uitvoering’ komen de best practices aan bod, waarbij voor zover mogelijk onderscheid is gemaakt tussen tijdelijke en permanente constructies. Met tijdelijke constructies wordt hier vooral verwezen naar constructies die spelen in de bouwfase, dus onder dit hoofdonderwerp zijn de verschillende uitvoeringsprincipes ook uitgebreid terug te vinden.
  • In ‘Uitvoering’ tenslotte worden het uitvoeringsproces en verschillende uitvoeringsmethoden beschreven.
  1. Temperatuurveranderingen veroorzaken het langer of korter worden van beton. Indien het langer of korter worden wordt belemmerd, ontstaan druk- respectievelijk trekspanningen in het beton. De drukspanning die ontstaat door belemmerde verlenging, kan door het beton in het algemeen gemakkelijk worden opgenomen. Bovendien worden kleine scheuren door de drukspanning dichtgedrukt. Daar echter beton een beperkte treksterkte heeft, wordt deze al gauw door de trekspanning, als gevolg van de belemmerde verkorting, overschreden, waardoor scheuren in het beton ontstaan. Door de waterdruk rondom de tunnel kan lekkage door deze scheuren ontstaan. Behalve dat lekkage ongemak voor de gebruikers veroorzaakt, kan de wapening op den duur ook worden aangetast en de constructie worden beschadigd. Water dat op het wegdek komt geeft gevaar voor het auto- en motorverkeer en in de winter kan door bevriezing schade aan de constructie ontstaan.

  2. Bij ongelijkmatige zettingen ontstaan spanningen in de constructies. In lange constructies kunnen grote trekspanningen en dus ook scheuren ontstaan die watervoerend kunnen zijn. De grootte van de trekspanningen kan worden beperkt door de lengte van de constructie te beperken. Betonmoten in de tunnelbouw hebben veelal een lengte van circa 25 m.