Ten aanzien van het aantal rijstroken komen achtereenvolgens aan de orde:
- de prognose van het verkeersaanbod;
- de capaciteit;
- de verkeersafwikkeling.
Navigatie in het document kan op de volgende manieren geschieden:
Het handboek is ingedeeld in een vijftal hoofdonderwerpen:
Ten aanzien van het aantal rijstroken komen achtereenvolgens aan de orde:
De prognose van het verkeersaanbod volgt uit:
De capaciteit van de weg is het maximumaantal voertuigen dat de weg kan verwerken (per uur, per etmaal). De capaciteit van ontmoetings- en uitwisselingspunten staan in relatie tot de capaciteit van de weg zelf.
Normaal gesproken wordt voor de tunnel dezelfde benodigde capaciteit aangehouden als voor de toeleidende weg. Op hellingen moet rekening worden gehouden met toename van pae’s voor vrachtauto’s, zie onder andere tabel 21.1. Voor de capaciteit worden de volgende waarden aangehouden:
De kwaliteit van de verkeersafwikkeling komt tot uitdrukking in een aantal aspecten zoals snelheid (gemiddelde en spreiding), veiligheid en comfort/hinder. De verkeersafwikkeling wordt bepaald door weg- en verkeerskenmerken, zoals:
Afhankelijk van de soort aanpassing van bestaande tunnels zal soms een minder goed afwikkelingsniveau moeten worden geaccepteerd.