Navigatie in het document kan op de volgende manieren geschieden:

  • Door in het linker deelvenster door te klikken van hoofdonderwerp naar subonderwerpen, totdat het gewenste subonderwerp is bereikt.
  • Door het invoeren van een zoekterm.
  • Door binnen een eenmaal geopend artikel door te klikken op hyperlinks in de tekst.

Het handboek is ingedeeld in een vijftal hoofdonderwerpen:

  • In ‘Introductie’ worden definities en terminologie vastgelegd, wordt ingegaan op de geometrie van tunnels voor verschillende doeleinden en worden bouwmethoden beschreven.
  • In ‘Ontwerpaspecten’ worden allereerst de algemene eisen en beoordelingscriteria omschreven en wordt onderscheid gemaakt tussen de ontwerpaspecten voor de uitvoering en de uiteindelijk te bouwen constructie. Hierbij komen zowel aspecten waarmee rekening moet worden gehouden, als ontwerpmethoden aan bod.
  • In ‘Ontwerpaspecten Definitieve constructie’ en ‘Ontwerpaspecten Uitvoering’ komen de best practices aan bod, waarbij voor zover mogelijk onderscheid is gemaakt tussen tijdelijke en permanente constructies. Met tijdelijke constructies wordt hier vooral verwezen naar constructies die spelen in de bouwfase, dus onder dit hoofdonderwerp zijn de verschillende uitvoeringsprincipes ook uitgebreid terug te vinden.
  • In ‘Uitvoering’ tenslotte worden het uitvoeringsproces en verschillende uitvoeringsmethoden beschreven.

Doel

Het bieden van ruimte voor een transformator.

Toepassingen

In alle dienstgebouwen van lange tunnels. Bij tunnels korter dan 500 meter kan voeding vanuit één dienstgebouw plaatsvinden en hoeft ook maar één van de dienstgebouwen van een trafo-ruimte te worden voorzien.

Detailontwerp

Elke transformator krijgt een ruimte aan de straatkant van het dienstgebouw die bereikbaar is met een trafodeur. Deze trafodeur is voorzien van een ventilatierooster om warmteafvoer mogelijk te maken. De traforuimtes zijn van elkaar gescheiden door brandwerende muren. De vloer moet worden ontworpen op relatief hoge geconcentreerde belastingen.

Motivering

Situering van traforuimtes aan de straatkant is gewenst voor een goede bereikbaarheid om de zware transformatoren naar binnen te kunnen verplaatsen.

Deuren met rooster zijn nodig om de warmte te kunnen afvoeren.