Functie
Toegang bieden tot brandblusmiddelen en communicatiemiddelen voor de weggebruiker en overheidshulpdiensten. Het beschermen ervan tegen weers- en milieu-invloeden.
Toepassingen
In de middenwanden van verkeerstunnels in het gesloten gedeelte, de overgangsgedeelten en eventueel in de toeritten.
Voor toepassing en detailontwerp wordt verwezen naar de Landelijke Tunnelstandaard (LTS ) [90] en de Regeling aanvullende regels veiligheid wegtunnels (Rarvw) [101].
Detailontwerp
Conform de BSTTI [80] bestaat het kozijn uit een RVS profiel in kwaliteit 316L. De dubbele deuren zijn voorzien van isolerend gehard glas met een RVS kader. Er wordt bij deze hulppost dan ook wel gesproken over “volglas” deuren. De scharnieren zijn aan de binnenzijde van de hulppost aangebracht waarbij de deuren openen zoals deuren bij autobussen opengaan. De sluiting bevindt zich aan de wandzijde van de eerst openende deur en bestaat uit een verzonken RVS draaiknop. De deur met de sluiting sluit in de rijrichting.
De hulppost wordt onderverdeeld in een deel ten behoeve van de weggebruiker en een technisch deel. Het deel met voorzieningen voor de weggebruikers is aangebracht achter de eerst openende deur. Deze deur opent met de rijrichting mee. Het technische deel (voor de brandweer en ten behoeve van onderhoud) zit achter de laatst openende deur en wordt voor de weggebruiker afgeschermd door een afsluitbare scharnierende plaat. Er is voor deze lay-out gekozen om ervoor te zorgen dat de eerste deur niet dichtslaat door de winddruk van langsrijdend verkeer waardoor de gebruiker tussen de deur komt of de slanghaspel niet bruikbaar is. Het deel van de hulppost dat bestemd is voor gebruik door de weggebruiker moet bovendien worden afgeschermd met een doorzichtige deur om de weggebruiker te laten zien wat er achter de deur te vinden is. Het deel dat bestemd is voor (professionele) hulpverleners moet worden afgescheiden met een ondoorzichtige deur.
In verband met lekkages van het brandblussysteem wordt de hulppost voorzien van een ontwateringsgootje.
De afmetingen van de hulppost type A zijn 1600 mm (b) x 1780 mm (h). Het gaat hier om de maten van de inkassing in het beton. De diepte van de hulppost wordt veelal bepaald door de de constructieve dikte van de wanden van het middentunnelkanaal. Omdat deze dikte meestal beperkt is tot 400 à 500 mm wordt veelal een doorgaande sparing gemaakt, waarbij de achterzijde wordt afgedicht door een dubbele plaat hittewerende bekleding, zie artikel 464.
Het kozijn van de hulppostkast heeft een rode kleur (RAL 3000).
In veel gevallen worden tegenwoordig binnenkasten gebruikt, waarin alle onderdelen voorafworden voor gemonteerd. Hiermee kan het afmonteren in de sparing snel en eenvoudig gebeuren.
Motivering
Bij het ontwerp van deze hulppost met “volglas deuren” is ernaar gestreefd de hoeveelheid metalen delen aan de buitenzijde te minimaliseren. Het feit dat de scharnieren van de deuren zich bij dit type deur aan de binnenzijde bevinden heeft als voordeel dat ze niet vervuilen en daardoor vast zouden komen zitten. Bovendien kunnen ze ook niet worden beschadigd door de borstels van eventueel in te zetten wandenwaswagens.
Het glas is isolerend uitgevoerd zodat er geen condens ontstaat aan de binnenzijde van de beglazing, hetgeen van belang is voor de herkenbaarheid van de brandblus- en communicatiemiddelen erachter.
De rode rand om de hulpposten wordt aangebracht vanwege de herkenbaarheid van de hulpposten. Hiervoor een materiaal gebruiken dat bestand is tegen het geweld van de borstels van de wandenwaswagen, bv poedercoating. Verf is hiertegen niet goed bestand.
Opgemerkt wordt dat met het hier beschreven type kozijn met scharnieren aan de binnenzijde problemen waren bij de tunnels in de A73. Omdat de kozijnen niet voldoende robuust waren uitgevoerd, leidde de druk van het langsrijdend verkeer tot veel valse meldingen aan de wegverkeersleider over dat de hulppost geopend zou zijn. De volglasdeuren zijn veelvuldig bijgesteld, maar het probleem bleef steeds terugkomen.
Onderstaande figuren tonen de principes, een voorbeeld (de uitgewerkte tekeningen voor het project IXAS) vindt u hier.
Conservering
Blank geanodiseerd aluminium.
RVS kwaliteit 316L.
|
Variant |
Grote hulppost |
|
|
R |
Reliability |
Goed, geen bijzonderheden. |
|
A |
Availability |
Goed, geen bijzonderheden. |
|
M |
Maintainability |
Goed, geen bijzonderheden. |
| S |
Safety (Veiligheid) |
Goed, geen bijzonderheden. |
Kennisbank


