Navigatie in het document kan op de volgende manieren geschieden:

  • Door in het linker deelvenster door te klikken van hoofdonderwerp naar subonderwerpen, totdat het gewenste subonderwerp is bereikt.
  • Door het invoeren van een zoekterm.
  • Door binnen een eenmaal geopend artikel door te klikken op hyperlinks in de tekst.

Het handboek is ingedeeld in een vijftal hoofdonderwerpen:

  • In ‘Introductie’ worden definities en terminologie vastgelegd, wordt ingegaan op de geometrie van tunnels voor verschillende doeleinden en worden bouwmethoden beschreven.
  • In ‘Ontwerpaspecten’ worden allereerst de algemene eisen en beoordelingscriteria omschreven en wordt onderscheid gemaakt tussen de ontwerpaspecten voor de uitvoering en de uiteindelijk te bouwen constructie. Hierbij komen zowel aspecten waarmee rekening moet worden gehouden, als ontwerpmethoden aan bod.
  • In ‘Ontwerpaspecten Definitieve constructie’ en ‘Ontwerpaspecten Uitvoering’ komen de best practices aan bod, waarbij voor zover mogelijk onderscheid is gemaakt tussen tijdelijke en permanente constructies. Met tijdelijke constructies wordt hier vooral verwezen naar constructies die spelen in de bouwfase, dus onder dit hoofdonderwerp zijn de verschillende uitvoeringsprincipes ook uitgebreid terug te vinden.
  • In ‘Uitvoering’ tenslotte worden het uitvoeringsproces en verschillende uitvoeringsmethoden beschreven.

Kozijn, deuren en inrichting grote hulppost (type A)

Artikel nr. 461

Functie

Toegang bieden tot brandblusmiddelen en communicatiemiddelen voor de weggebruiker en overheidshulpdiensten. Het beschermen ervan tegen weers- en milieu-invloeden.

Toepassingen

In de middenwanden van verkeerstunnels in het gesloten gedeelte, de overgangsgedeelten en eventueel in de toeritten.

Voor toepassing en detailontwerp wordt verwezen naar de Landelijke Tunnelstandaard (LTS ) [90] en de Regeling aanvullende regels veiligheid wegtunnels (Rarvw) [101].

Detailontwerp

Conform de BSTTI [80] bestaat het kozijn uit een RVS profiel in kwaliteit 316L. De dubbele deuren zijn voorzien van isolerend gehard glas met een RVS kader. Er wordt bij deze hulppost dan ook wel gesproken over “volglas” deuren. De scharnieren zijn aan de binnenzijde van de hulppost aangebracht waarbij de deuren openen zoals deuren bij autobussen opengaan. De sluiting bevindt zich aan de wandzijde van de eerst openende deur en bestaat uit een verzonken RVS draaiknop. De deur met de sluiting sluit in de rijrichting.

De hulppost wordt onderverdeeld in een deel ten behoeve van de weggebruiker en een technisch deel. Het deel met voorzieningen voor de weggebruikers is aangebracht achter de eerst openende deur. Deze deur opent met de rijrichting mee. Het technische deel (voor de brandweer en ten behoeve van onderhoud) zit achter de laatst openende deur en wordt voor de weggebruiker afgeschermd door een afsluitbare scharnierende plaat. Er is voor deze lay-out gekozen om ervoor te zorgen dat de eerste deur niet dichtslaat door de winddruk van langsrijdend verkeer waardoor de gebruiker tussen de deur komt of de slanghaspel niet bruikbaar is. Het deel van de hulppost dat bestemd is voor gebruik door de weggebruiker moet bovendien worden afgeschermd met een doorzichtige deur om de weggebruiker te laten zien wat er achter de deur te vinden is. Het deel dat bestemd is voor (professionele) hulpverleners moet worden afgescheiden met een ondoorzichtige deur.

In verband met lekkages van het brandblussysteem wordt de hulppost voorzien van een ontwateringsgootje.

De afmetingen van de hulppost type A zijn 1600 mm (b) x 1780 mm (h). Het gaat hier om de maten van de inkassing in het beton. De diepte van de hulppost wordt veelal bepaald door de de constructieve dikte van de wanden van het middentunnelkanaal. Omdat deze dikte meestal beperkt is tot 400 à 500 mm wordt veelal een doorgaande sparing gemaakt, waarbij de achterzijde wordt afgedicht door een dubbele plaat hittewerende bekleding, zie artikel 464.

Het kozijn van de hulppostkast heeft een rode kleur (RAL 3000).

In veel gevallen worden tegenwoordig binnenkasten gebruikt, waarin alle onderdelen voorafworden voor gemonteerd. Hiermee kan het afmonteren in de sparing snel en eenvoudig gebeuren.

Motivering

Bij het ontwerp van deze hulppost met “volglas deuren” is ernaar gestreefd de hoeveelheid metalen delen aan de buitenzijde te minimaliseren. Het feit dat de scharnieren van de deuren zich bij dit type deur aan de binnenzijde bevinden heeft als voordeel dat ze niet vervuilen en daardoor vast zouden komen zitten. Bovendien kunnen ze ook niet worden beschadigd door de borstels van eventueel in te zetten wandenwaswagens.

Het glas is isolerend uitgevoerd zodat er geen condens ontstaat aan de binnenzijde van de beglazing, hetgeen van belang is voor de herkenbaarheid van de brandblus- en communicatiemiddelen erachter.

De rode rand om de hulpposten wordt aangebracht vanwege de herkenbaarheid van de hulpposten. Hiervoor een materiaal gebruiken dat bestand is tegen het geweld van de borstels van de wandenwaswagen, bv poedercoating. Verf is hiertegen niet goed bestand.

Opgemerkt wordt dat met het hier beschreven type kozijn met scharnieren aan de binnenzijde problemen waren bij de tunnels in de A73. Omdat de kozijnen niet voldoende robuust waren uitgevoerd, leidde de druk van het langsrijdend verkeer tot veel valse meldingen aan de wegverkeersleider over dat de hulppost geopend zou zijn. De volglasdeuren zijn veelvuldig bijgesteld, maar het probleem bleef steeds terugkomen.

Onderstaande figuren tonen de principes, een voorbeeld (de uitgewerkte tekeningen voor het project IXAS) vindt u hier.

Conservering

Blank geanodiseerd aluminium.

RVS kwaliteit 316L.

Tabel 461.1 - Aandachtspunten RAMS-criteria

Variant

Grote hulppost

R

Reliability
(Betrouwbaarheid)

Goed, geen bijzonderheden.

A

Availability
(Beschikbaarheid)

Goed, geen bijzonderheden.

M

Maintainability
(Onderhoudbaarheid)

Goed, geen bijzonderheden.

S
Safety
(Veiligheid)

Goed, geen bijzonderheden.

Figuur 461.1 - Kozijn en deuren grote hulppost (type A)

Figuur 461.2 - Hulppost Hubertustunnel type A

Figuur 461.3 - Grote hulppost (type A)

Klik op een van de onderliggende artikelen: