Functies
Het middenkanaal is opgesplitst in 3 verschillende ruimten. De bovenste en onderste ruimten zijn bestemd voor elektromechanische installaties (kabels, kasten, leidingen enz.). De middelste ruimte is bestemd als vluchtgang.
De plaat dient als afscheiding tussen de vluchtgang en de onder- en/of bovenliggende elektromechanische ruimte (kabels, kasten, enz.) of bovenliggende dienstgang.
De afscheiding die functioneert als looppad dient veilig beloopbaar te zijn.
Toepassingen
In het middenkanaal van het gesloten tunnelgedeelte en overgangsgedeelte van de verkeerstunnels.
Detailontwerp betonnen platen
De breedte van de plaat is afhankelijk van de breedte van het middenkanaal en wordt bepaald door de maatgevende breedte van de vluchtgang (minimaal 1,2 m volgens BSTTI [80]) of de technische ruimte boven de vluchtgang. De vloerdikte en het bevestigingssysteem dienen te worden gedimensioneerd op de vloerbelasting volgens de vigerende norm.
In de meeste gevallen is de benodigde breedte 1350 mm, uitgaande van 2 benodigde kabelrekken (2x 300 mm) en een looppad (750 mm) in de bovenste elektromechanische ruimte. In dat geval is de effectieve plaatbreedte 1310 mm, de lengte is 1000 mm, de dikte is 80 mm. De plaat wordt opgelegd op hoekstalen 100*100*8, die worden bevestigd met ankers M 16 h.o.h. 1000 mm (of M12 h.o.h.500 mm) aan de middenkanaalwand. Tussen de plaat en het hoekstaal wordt een neopreenstrip gelegd voor de drukverdeling. Zie ook onderstaaande figuur.
Bij schuifdeuren worden de hoekstalen omgedraaid en opgehangen aan strippen 60*8. De 2 hoekstalen worden onderling verbonden met een afstandstrip 60×8.
Alle genoemde maten zijn ervaringsgetallen uitgaande van de genoemde breedte van het middenkanaal, bij een grotere breedte van het middenkanaal wordt de dikte van de plaat en de afmeting van de hoekstalen en ankers mogelijk anders.
Bij Tunnel tracé Sijtwende zijn de hoekprofielen bevestigd met ankers M10, h.o.h. 750 mm. Deze afmetingen van de ankers en de h.o.h afstand bij Sijtwende zijn volgens de berekeningen destijds constructief voldoende.
Alternatief Dejo-roosters
Een alternatief is de in het verleden veel toegepaste variant waarbij de vloer van de vluchtweg bestaat uit zgn. Dejo-roosters. De reden voor deze keuze was dat de onderliggende betonconstructie inspecteerbaar moest zijn (voegen, lekkage). Roostervloeren als vluchtweg dienen zoveel mogelijk te worden vermeden Daarom is er later voor gekozen dergelijke roostervloeren te combineren met een afdekking met thermisch verzinkte tranenplaten. Om toch op een eenvoudige manier de voegen te kunnen controleren op lekkage kan worden overwogen om ter plaatse van de voegen aan één buitenzijde lokaal de tranenplaat te onderbreken, zodat daar zicht is door de onderliggende roosters.
Overeenkomstig BSTTI4677 [80] dient over een afstand van 10m aan weerszijden van de vluchtdeuren de vloer dicht uitgevoerd te worden. Door een roosteropening in de plaat naast de vluchtdeur wordt lucht in de vluchtgang geblazen. In de vluchtgang heerst er dan een overdruk. Hierdoor wordt voorkomen dat bij falen van een vluchtdeur de installaties en bekabeling in de dienstgang aan hitte worden blootgesteld. De nis op het niveau kabelkanaalvloer dient om deze reden ook afdoende hittewerend afgewerkt te worden, zie ook art. 684. Bijvoorbeeld overeenkomst de afdekking aan de achterzijde van de hulpposten, zie art. 464.
Vanuit het monteren van de electromechanische installaties in het kabelkanaal werd in het verleden de eis gesteld dat de vloer van de dienstgang dicht moest zijn. Hierdoor werd voorkomen dat materiaal en klein materieel door een open vloer kon vallen. Voortschrijdend inzicht geeft echter aan dat deze noodzaak niet meer aanwezig is. Voor een vloer van een dienstgang boven een vluchtweg kan dus een roostervloer zonder tranenplaat worden toegepast. Wel dient te worden bedacht dat in dat geval de overdruk in de vluchtgang minder effectief gerealiseerd kan worden. Een mogelijke consequentie is dan dat een installatie met meer vermogen geïnstalleerd moet worden.
Voor de bouwfasering is de toepassing van de Dejo-roosters met of zonder tranenplaten een groot voordeel, omdat nu niet van te voren de (zware) betonnen platen in het middenkanaal hoeven worden neergezet.
Motivering
Het middenkanaal is verticaal opgesplitst in 2 of 3 verschillende ruimten.
De middelste ruimte is bestemd als vluchtgang.
De aangegeven minimale hoogte van de vluchtgang van 2,30 meter komt voort uit het feit dat de vluchtgang moet worden voorzien van vluchtwegaanduidingen. Deze verminderen de netto hoogte van de vluchtgang.
Conservering
De hoekstalen, ophangstrippen en ankers thermisch verzinken volgens NEN 1461.
Aspecten ten aanzien van de RAMS-score
|
Variant |
Roostervloer |
|
|
R |
Reliability |
Goed, geen bijzonderheden. |
|
A |
Availability |
Goed, geen bijzonderheden. |
|
M |
Maintainability |
Goed, geen bijzonderheden. |
|
S |
Safety |
Goed, mits afgedekt in geval van vluchtweg en niet toegepast nabij vluchtdeuren. |
|
Variant |
Betonplaat |
|
|
R |
Reliability |
Goed, geen bijzonderheden. |
|
A |
Availability |
Goed, geen bijzonderheden. |
|
M |
Maintainability |
Goed, geen bijzonderheden. |
|
S |
Safety |
Goed, geen bijzonderheden. |
Kennisbank

