Navigatie in het document kan op de volgende manieren geschieden:

  • Door in het linker deelvenster door te klikken van hoofdonderwerp naar subonderwerpen, totdat het gewenste subonderwerp is bereikt.
  • Door het invoeren van een zoekterm.
  • Door binnen een eenmaal geopend artikel door te klikken op hyperlinks in de tekst.

Het handboek is ingedeeld in een vijftal hoofdonderwerpen:

  • In ‘Introductie’ worden definities en terminologie vastgelegd, wordt ingegaan op de geometrie van tunnels voor verschillende doeleinden en worden bouwmethoden beschreven.
  • In ‘Ontwerpaspecten’ worden allereerst de algemene eisen en beoordelingscriteria omschreven en wordt onderscheid gemaakt tussen de ontwerpaspecten voor de uitvoering en de uiteindelijk te bouwen constructie. Hierbij komen zowel aspecten waarmee rekening moet worden gehouden, als ontwerpmethoden aan bod.
  • In ‘Ontwerpaspecten Definitieve constructie’ en ‘Ontwerpaspecten Uitvoering’ komen de best practices aan bod, waarbij voor zover mogelijk onderscheid is gemaakt tussen tijdelijke en permanente constructies. Met tijdelijke constructies wordt hier vooral verwezen naar constructies die spelen in de bouwfase, dus onder dit hoofdonderwerp zijn de verschillende uitvoeringsprincipes ook uitgebreid terug te vinden.
  • In ‘Uitvoering’ tenslotte worden het uitvoeringsproces en verschillende uitvoeringsmethoden beschreven.

Functie

Dragen van het bovenleidingsysteem.

Doel

Bevestigen bovenleidingsysteem aan tunneldak.

Detailontwerp

Geen.

Bij iedere methode om het bovenleidingsysteem te bevestigen aan het tunneldak dienen de bevestigingspunten vrij van de wapening van het tunneldak te liggen om te voorkomen dat zwerfstromen ontstaan. In verband met de levensduur van de bevsetigingsmaterialen worden deze veelal thermisch verzinkt uitgevoerd. Voor nadere details wordt verwezen naar OVS00024 [116] van ProRail.

Invoegerplaat

Voor het maatvast plaatsen van schroefhulzen kan gebruik gemaakt worden van een invoegerplaat, die met de daaraan bevestigde schroefhulzen in het beton wordt gestort.

Busankers

Een alternatief is busankers in te storten. Deze ankers worden in de kist bevestigd, zodat deze maatvast en wapeningsvrij geplaatst kunnen worden. Vervolgens kan in de eindsituatie een bovenleidingsysteem aan de busankers bevestigd worden. Deze methode is bijvoorbeeld geschikt voor een viaductsysteem dat met standaard kolommen aan het tunneldak bevestigd kan worden.