Navigatie in het document kan op de volgende manieren geschieden:

  • Door in het linker deelvenster door te klikken van hoofdonderwerp naar subonderwerpen, totdat het gewenste subonderwerp is bereikt.
  • Door het invoeren van een zoekterm.
  • Door binnen een eenmaal geopend artikel door te klikken op hyperlinks in de tekst.

Het handboek is ingedeeld in een vijftal hoofdonderwerpen:

  • In ‘Introductie’ worden definities en terminologie vastgelegd, wordt ingegaan op de geometrie van tunnels voor verschillende doeleinden en worden bouwmethoden beschreven.
  • In ‘Ontwerpaspecten’ worden allereerst de algemene eisen en beoordelingscriteria omschreven en wordt onderscheid gemaakt tussen de ontwerpaspecten voor de uitvoering en de uiteindelijk te bouwen constructie. Hierbij komen zowel aspecten waarmee rekening moet worden gehouden, als ontwerpmethoden aan bod.
  • In ‘Ontwerpaspecten Definitieve constructie’ en ‘Ontwerpaspecten Uitvoering’ komen de best practices aan bod, waarbij voor zover mogelijk onderscheid is gemaakt tussen tijdelijke en permanente constructies. Met tijdelijke constructies wordt hier vooral verwezen naar constructies die spelen in de bouwfase, dus onder dit hoofdonderwerp zijn de verschillende uitvoeringsprincipes ook uitgebreid terug te vinden.
  • In ‘Uitvoering’ tenslotte worden het uitvoeringsproces en verschillende uitvoeringsmethoden beschreven.

Sparing hulpposten in de wand (verkeerstunnel)

Artikel nr. 278

Een verkeerstunnel bevat hulpposten die geplaatst worden in inkassingen in de tunnelwand. De hulpposten bestaan, afhankelijk van de situatie, uit een kast met deur met daarin een intercom, brandblusvoorzieningen voor weggebruikers en brandweer, een wandcontactdoos en verlichting.

De afmeting van de inkassing ten behoeve van hulpposten is per situatie verschillend, aangezien er verschillende varianten hulpposten zijn met ieder verschillende afmetingen. De afmetingen van de inkassing zijn:

  • van een grote hulppost (type A) 1550 mm (b) x 1500 mm (h) x minimaal 470 mm (d)
  • van een kleine hulppost (types B-F) 550 mm (b) x 850 mm (h) x minimaal 450 mm (d).

Belangrijk is de positionering van de inkassing ten opzichte van het wegniveau. In figuur 278.1 zijn twee typen hulpposten weergegeven. De positie van de inkassingen zullen op deze maatvoering afgestemd moeten zijn. Voor de hart-op-hart-afstand van de hulpposten wordt verwezen naar Basisspecificatie TTI [80].

Figuur 278.1 - Voorbeelden van hulpposten

Er kan gekozen worden om het kozijn en de deuren apart in de sponning te monteren los van de kast, of de kast inclusief deuren als geheel te monteren.

De specificaties van hulppostkasten zijn voor Rijkswegtunnels vastgelegd in de LTS [90] / BSTTI [80].