De A2 Leidsche Rijntunnel kan in de toekomst per buis met een rijstrook worden verbreed. Bij de huidige rijbaanindeling is een stepbarrier voorzien. Deze barrier is voorzien op de onderstaande omcirkelde plaatsen in de tunnel. Opgemerkt wordt dat deze oplossing weliswaar in dit project is toegepast, maar eigenlijk geen best practice mag worden genoemd, omdat RWS geen vrijstaande barriers meer toestaat.

Om de achterliggende ruimte veilig en bereikbaar te houden zijn gaten in de barrier voorzien, waarbij de bovenkant van de doorstap van de barrier, waar de wielen de barrier schampen, gelijk is gehouden aan de schampzijde van een standaard barrier. De doorstapbarrier is getest door middel van een botsproef en is in staat om deze belasting op te nemen.
|
Variant |
Doorstapbarrier |
|
|
R |
Reliability |
Goed, is getest met botsproef |
|
A |
Availability |
Goed |
|
M |
Maintainability (Onderhoudbaarheid) |
Goed, wanneer de barrier is beschadigd door een aanrijding, kan deze eenvoudig worden vervangen. |
|
S |
Safety |
Goed |
Kennisbank

