Navigatie in het document kan op de volgende manieren geschieden:

  • Door in het linker deelvenster door te klikken van hoofdonderwerp naar subonderwerpen, totdat het gewenste subonderwerp is bereikt.
  • Door het invoeren van een zoekterm.
  • Door binnen een eenmaal geopend artikel door te klikken op hyperlinks in de tekst.

Het handboek is ingedeeld in een vijftal hoofdonderwerpen:

  • In ‘Introductie’ worden definities en terminologie vastgelegd, wordt ingegaan op de geometrie van tunnels voor verschillende doeleinden en worden bouwmethoden beschreven.
  • In ‘Ontwerpaspecten’ worden allereerst de algemene eisen en beoordelingscriteria omschreven en wordt onderscheid gemaakt tussen de ontwerpaspecten voor de uitvoering en de uiteindelijk te bouwen constructie. Hierbij komen zowel aspecten waarmee rekening moet worden gehouden, als ontwerpmethoden aan bod.
  • In ‘Ontwerpaspecten Definitieve constructie’ en ‘Ontwerpaspecten Uitvoering’ komen de best practices aan bod, waarbij voor zover mogelijk onderscheid is gemaakt tussen tijdelijke en permanente constructies. Met tijdelijke constructies wordt hier vooral verwezen naar constructies die spelen in de bouwfase, dus onder dit hoofdonderwerp zijn de verschillende uitvoeringsprincipes ook uitgebreid terug te vinden.
  • In ‘Uitvoering’ tenslotte worden het uitvoeringsproces en verschillende uitvoeringsmethoden beschreven.

Ontwerprichtlijnen autosnelwegen

Artikel nr. 16

Richtlijnen voor het ontwerp van autosnelwegen zijn gegeven in NOA, (Nieuwe Ontwerprichtlijnen Autosnelwegen) [53].

 

Inmiddels wordt gewerkt aan een update van NOA tot een helder en toetsbaar document. Dat nieuwe document zal ROA20xx [54] gaan heten, waarbij 20xx staat voor het jaartal van verschijnen (bijvoorbeeld 2014). Bij het samenstellen van dit handboek was de verschijningsdatum nog niet bekend. Specifieke aspecten ten aanzien van verkeerstunnels worden opgenomen in een apart hoofdstuk in ROA20xx.

 

Ook wordt verwezen naar Wegontwerp in tunnels – Convergentie- en divergentiepunten in en nabij tunnels [59].

 

Per oktober 2012 is de VRC voor tunnels langer dan 250 meter komen te vervallen. Veiligheidseisen voor tunnels in autosnelwegen zijn gegeven in Basisspecificatie TTI RWS Tunnelsystemen [80]. Voor gesloten constructies, korter dan 250 meter wordt deze vervangen door de Richtlijn Veiligheidsvoorzieningen voor verdiepte liggingen en korte overkappingen die naar verwachting nog dit jaar zal uitkomen.