Navigatie in het document kan op de volgende manieren geschieden:

  • Door in het linker deelvenster door te klikken van hoofdonderwerp naar subonderwerpen, totdat het gewenste subonderwerp is bereikt.
  • Door het invoeren van een zoekterm.
  • Door binnen een eenmaal geopend artikel door te klikken op hyperlinks in de tekst.

Het handboek is ingedeeld in een vijftal hoofdonderwerpen:

  • In ‘Introductie’ worden definities en terminologie vastgelegd, wordt ingegaan op de geometrie van tunnels voor verschillende doeleinden en worden bouwmethoden beschreven.
  • In ‘Ontwerpaspecten’ worden allereerst de algemene eisen en beoordelingscriteria omschreven en wordt onderscheid gemaakt tussen de ontwerpaspecten voor de uitvoering en de uiteindelijk te bouwen constructie. Hierbij komen zowel aspecten waarmee rekening moet worden gehouden, als ontwerpmethoden aan bod.
  • In ‘Ontwerpaspecten Definitieve constructie’ en ‘Ontwerpaspecten Uitvoering’ komen de best practices aan bod, waarbij voor zover mogelijk onderscheid is gemaakt tussen tijdelijke en permanente constructies. Met tijdelijke constructies wordt hier vooral verwezen naar constructies die spelen in de bouwfase, dus onder dit hoofdonderwerp zijn de verschillende uitvoeringsprincipes ook uitgebreid terug te vinden.
  • In ‘Uitvoering’ tenslotte worden het uitvoeringsproces en verschillende uitvoeringsmethoden beschreven.

Tunnelelement-tunnelelement t.p.v. verkeerskoker

Artikel nr. 331

Functies:

Het verzorgen van een water- en gronddichting in de eindfase. Toestaan van verschilbewegingen loodrecht op het voegvlak.

 

Toepassingen:

Zinkvoegen van afgezonken tunnels, die op staal gefundeerd zijn.

 

Detailontwerp:

Primaire- en secundaire einde van de elementen voorzien van een stalen omranding (IPE-profiel met inlasplaat).

Eerste afdichtingsprofiel aan primaire einde. Tweede afdichtingsprofiel (Omega-profiel).

De verkregen sparing uitvullen met steenwolplaten tot een ruimte overblijft van 200 mm. Deze laatste 200 mm voorzien van krimpwapening en uitvullen met spuitbeton. De steenwolplaten vastzetten met bekistingsplaten.

In het voegvlak wordt alveolit aangebracht. De dikte dient hiervan te worden berekend.

 

Motivering:

De motivering is opgenomen in de achtergronden.

Figuur 331.1

Opmerkingen bij de afbeelding:

  • Recente inzichten hebben geleerd dat de vulbeton onder druk kan komen als gevolg van bewegingen van de tunnelelementen ten opzichte van elkaar in langsrichting in de gebruiksfase, met als gevolg afboeren van het beton. Om die reden dient de vulbeton aan één zijde van een voeg van tenminste 20 mm te worden voorzien.
  • Indien het Omega-profiel bij zinkvoegen, als gevolg van de aanwezigheid van ‘vulbeton’ niet inspecteerbaar en daarmee ook niet te onderhouden is, dient volgens de ROK het materiaal van de bouten en klemstrippen van roestvast staal gemaakt te worden.

 

Bijbehorende details:

Detail 1 Stalen omranding zinkvoeg (Detail 1 Stalen omranding zinkvoeg)

Detail 2 Waterafdichting (Detail 2 Waterafdichting)

Detail 7 Afwerking zinkvoeg dak (Detail 7 Afwerking zinkvoeg dak)

Detail 10 In te storten aanslag in het dak (Detail 10 In te storten aanslag in het dak)