Richtlijnen voor het ontwerp van autosnelwegen worden hier niet uitgebreid omschreven omdat deze zijn gegeven in de NOA, (Nieuwe Ontwerprichtlijnen Autosnelwegen) [53].
Inmiddels wordt gewerkt aan een update van de NOA tot een helder en toetsbaar document. Dat nieuwe document zal ROA20xx [54] gaan heten, waarbij 20xx staat voor het jaartal van verschijnen (bijvoorbeeld 2014). Bij het samenstellen van dit handboek was de verschijningsdatum nog niet bekend. Specifieke aspecten ten aanzien van verkeerstunnels worden opgenomen in een apart hoofdstuk in de ROA20xx.
Het gehele geometrische ontwerp van de autosnelweg wordt beschreven in de genoemde NOA / ROA. Voor het gedeelte van de autosnelweg dat zich in de tunnel bevindt, dient daarnaast ook nog gebruik gemaakt te worden van ‘Wegontwerp in tunnels – Convergentie- en divergentiepunten in en nabij tunnels’ [59].
Veiligheidseisen voor tunnels in autosnelwegen zijn gegeven in Basisspecificatie TTI RWS Tunnelsystemen [80]. Opgemerkt wordt dat per oktober 2012 de VRC voor tunnels langer dan 250 meter is komen te vervallen.
Voor gesloten constructies, korter dan 250 meter zal naar verwachting nog dit jaar de Richtlijn Veiligheidsvoorzieningen voor verdiepte liggingen en korte overkappingen uitkomen.
Kennisbank