Navigatie in het document kan op de volgende manieren geschieden:

  • Door in het linker deelvenster door te klikken van hoofdonderwerp naar subonderwerpen, totdat het gewenste subonderwerp is bereikt.
  • Door het invoeren van een zoekterm.
  • Door binnen een eenmaal geopend artikel door te klikken op hyperlinks in de tekst.

Het handboek is ingedeeld in een vijftal hoofdonderwerpen:

  • In ‘Introductie’ worden definities en terminologie vastgelegd, wordt ingegaan op de geometrie van tunnels voor verschillende doeleinden en worden bouwmethoden beschreven.
  • In ‘Ontwerpaspecten’ worden allereerst de algemene eisen en beoordelingscriteria omschreven en wordt onderscheid gemaakt tussen de ontwerpaspecten voor de uitvoering en de uiteindelijk te bouwen constructie. Hierbij komen zowel aspecten waarmee rekening moet worden gehouden, als ontwerpmethoden aan bod.
  • In ‘Ontwerpaspecten Definitieve constructie’ en ‘Ontwerpaspecten Uitvoering’ komen de best practices aan bod, waarbij voor zover mogelijk onderscheid is gemaakt tussen tijdelijke en permanente constructies. Met tijdelijke constructies wordt hier vooral verwezen naar constructies die spelen in de bouwfase, dus onder dit hoofdonderwerp zijn de verschillende uitvoeringsprincipes ook uitgebreid terug te vinden.
  • In ‘Uitvoering’ tenslotte worden het uitvoeringsproces en verschillende uitvoeringsmethoden beschreven.

Inhaal- en kruipstrook

Artikel nr. 25

Ten aanzien van de inhaal- en kruipstrook komen achtereenvolgens aan de orde:

  • het snelheidsverval;
  • de kosten;
  • de verkeersafwikkeling en de verkeersveiligheid.

Snelheidsverval

Het snelheidsverval is afhankelijk van:

  • het hoogteverschil;
  • het hellingspercentage;
  • de lengte van de helling;
  • de afmetingen van holle en bolle bogen;
  • de eigenschappen van de vrachtauto.

Zie ook Langshellingspercentage en Dwarshellingpercentage. Uit het berekende snelheidsverval kunnen onder meer conclu­sies worden getrokken ten aanzien van de noodzaak van het toepassen van inhaal­stroken.

Kosten

Een kosten-baten-analyse moet worden opgesteld over de kosten van de inhaal­strook in relatie tot de in­vloed op de verkeersafwikke­ling en de verkeersveiligheid. Bij toepassing van een inhaalstrook of een  kruipstrook zal deze uit kostenover­wegingen altijd na het gesloten deel be­ginnen.

Verkeersafwikkeling/verkeersveiligheid

Het invoegen van perso­nen­auto’s aan het einde van de inhaalstrook heeft een ge­ringe invloed op de ver­keersafwikkeling en de ver­keersvei­ligheid. Het invoegen van het vrachtverkeer aan het einde van de kruipstrook heeft een negatieve invloed op de verkeersafwikkeling en de ver­keersveiligheid. Het verloop verdient extra aandacht. Voorkeur wordt gegeven aan een inhaal­strook.