Navigatie in het document kan op de volgende manieren geschieden:

  • Door in het linker deelvenster door te klikken van hoofdonderwerp naar subonderwerpen, totdat het gewenste subonderwerp is bereikt.
  • Door het invoeren van een zoekterm.
  • Door binnen een eenmaal geopend artikel door te klikken op hyperlinks in de tekst.

Het handboek is ingedeeld in een vijftal hoofdonderwerpen:

  • In ‘Introductie’ worden definities en terminologie vastgelegd, wordt ingegaan op de geometrie van tunnels voor verschillende doeleinden en worden bouwmethoden beschreven.
  • In ‘Ontwerpaspecten’ worden allereerst de algemene eisen en beoordelingscriteria omschreven en wordt onderscheid gemaakt tussen de ontwerpaspecten voor de uitvoering en de uiteindelijk te bouwen constructie. Hierbij komen zowel aspecten waarmee rekening moet worden gehouden, als ontwerpmethoden aan bod.
  • In ‘Ontwerpaspecten Definitieve constructie’ en ‘Ontwerpaspecten Uitvoering’ komen de best practices aan bod, waarbij voor zover mogelijk onderscheid is gemaakt tussen tijdelijke en permanente constructies. Met tijdelijke constructies wordt hier vooral verwezen naar constructies die spelen in de bouwfase, dus onder dit hoofdonderwerp zijn de verschillende uitvoeringsprincipes ook uitgebreid terug te vinden.
  • In ‘Uitvoering’ tenslotte worden het uitvoeringsproces en verschillende uitvoeringsmethoden beschreven.

Tunnelelementen gefundeerd op grind

Artikel nr. 242

Functie:

Het verwezenlijken van de fundatie op staal van tunnelelementen.

Toepassingen:

Als de ondergrond van dusdanige kwaliteit is dat een fundering op staal verantwoord is.

Detailontwerp

De bodem van de zinksleuf dient voldoende vlak te zijn (onregelmatigheden kleiner of gelijk aan 250 mm). Het grind wordt, vanaf een ponton, in banen loodrecht op de tunnelas gelegd. Nadat één rug gelegd is, verplaatst het ponton waarna een volgende rug eveneens loodrecht op de tunnelas gelegd wordt. Tussen de grindruggen wordt zodoende een goot gevormd die een zekere bergingcapaciteit voor eventueel sediment vormt tijdens het afzinkproces. Om zeker te stellen dat het sediment in de goten zal worden geperst dient de funderingsdruk groter te zijn dan bij het onderstromen van het tunnelelement.

De afmetingen en de hoeveelheid grindruggen dienen door de constructeur bepaald te worden. Kort voor het plaatsen van de tunnelelementen dient de zinksleuf geïnspecteerd te worden en eventueel nog aanwezig slib verwijderd te worden.

Figuur 242.1 - Fundering afgezonken tunnel op grindruggen

Een voordeel van grindruggen is dat de tunnelelementen rechtstreeks op de grindruggen kunnen worden geplaatst. Het is niet nodig om ze tijdelijk op funderingsplaten te plaatsen zoals bij een zandfundering. Ook hoeven er geen installaties in de elementen geplaatst te worden (ten behoeve van onderstromen) hetgeen de fabricage van de elementen versimpeld. Verder is een grindfundering minder gevoelig voor verweking bij seismische belastingen. Voor verdere uitleg over de voor en nadelen van deze wijze van funderen en de verschillende methodes om het grind aan te brengen wordt verwezen naar Baber en Lunnis [134], pagina 332.