Navigatie in het document kan op de volgende manieren geschieden:

  • Door in het linker deelvenster door te klikken van hoofdonderwerp naar subonderwerpen, totdat het gewenste subonderwerp is bereikt.
  • Door het invoeren van een zoekterm.
  • Door binnen een eenmaal geopend artikel door te klikken op hyperlinks in de tekst.

Het handboek is ingedeeld in een vijftal hoofdonderwerpen:

  • In ‘Introductie’ worden definities en terminologie vastgelegd, wordt ingegaan op de geometrie van tunnels voor verschillende doeleinden en worden bouwmethoden beschreven.
  • In ‘Ontwerpaspecten’ worden allereerst de algemene eisen en beoordelingscriteria omschreven en wordt onderscheid gemaakt tussen de ontwerpaspecten voor de uitvoering en de uiteindelijk te bouwen constructie. Hierbij komen zowel aspecten waarmee rekening moet worden gehouden, als ontwerpmethoden aan bod.
  • In ‘Ontwerpaspecten Definitieve constructie’ en ‘Ontwerpaspecten Uitvoering’ komen de best practices aan bod, waarbij voor zover mogelijk onderscheid is gemaakt tussen tijdelijke en permanente constructies. Met tijdelijke constructies wordt hier vooral verwezen naar constructies die spelen in de bouwfase, dus onder dit hoofdonderwerp zijn de verschillende uitvoeringsprincipes ook uitgebreid terug te vinden.
  • In ‘Uitvoering’ tenslotte worden het uitvoeringsproces en verschillende uitvoeringsmethoden beschreven.

Als aangegeven in figuur 246.1 , onderdeel A wordt aan de buitenzijde van de tunnel geadviseerd een ‘Dubbeldam’ profiel toe te passen. Als goed alternatief kan ook een verankerde stalen voetplaat worden gebruikt.

In diverse recente praktijkprojecten is aan de buitenzijde in plaats hiervan een ACME profiel toegepast. Een ACME profiel is ook in overeenstemming met de eerdere SATO. Recente praktijkervaringen bij RWS leren echter dat verkorting en verlenging van de constructie als gevolg van temperatuurwisselingen over de seizoenen, niet altijd gelijkmatig over het aantal aanwezige dilatatievoegen wordt verdeeld. Hierdoor kunnen lokaal voegen relatief ver open gaan staan, zelfs tot buiten het veertraject van het ACME profiel. In dat geval kan grond de voeg indringen. Dit zal vervolgens veroorzaken dat de voeg in de loop der jaren steeds wijder wordt, omdat de ingedrongen grond het ’s zomers terugkomen in de oude toestand zal belemmeren.