Navigatie in het document kan op de volgende manieren geschieden:

  • Door in het linker deelvenster door te klikken van hoofdonderwerp naar subonderwerpen, totdat het gewenste subonderwerp is bereikt.
  • Door het invoeren van een zoekterm.
  • Door binnen een eenmaal geopend artikel door te klikken op hyperlinks in de tekst.

Het handboek is ingedeeld in een vijftal hoofdonderwerpen:

  • In ‘Introductie’ worden definities en terminologie vastgelegd, wordt ingegaan op de geometrie van tunnels voor verschillende doeleinden en worden bouwmethoden beschreven.
  • In ‘Ontwerpaspecten’ worden allereerst de algemene eisen en beoordelingscriteria omschreven en wordt onderscheid gemaakt tussen de ontwerpaspecten voor de uitvoering en de uiteindelijk te bouwen constructie. Hierbij komen zowel aspecten waarmee rekening moet worden gehouden, als ontwerpmethoden aan bod.
  • In ‘Ontwerpaspecten Definitieve constructie’ en ‘Ontwerpaspecten Uitvoering’ komen de best practices aan bod, waarbij voor zover mogelijk onderscheid is gemaakt tussen tijdelijke en permanente constructies. Met tijdelijke constructies wordt hier vooral verwezen naar constructies die spelen in de bouwfase, dus onder dit hoofdonderwerp zijn de verschillende uitvoeringsprincipes ook uitgebreid terug te vinden.
  • In ‘Uitvoering’ tenslotte worden het uitvoeringsproces en verschillende uitvoeringsmethoden beschreven.

Verhogen hittewerendheid vluchtgangen, kabels en leidingen

Artikel nr. 380

Bij de A2 Leidsche Rijntunnel is in principe een hittewerendheid nodig van 1 uur. Om ervoor te zorgen dat de systemen gedurende een brand blijven werken en de vluchtgang toegankelijk blijft is gekozen om deze 2 uur hittewerend te houden. Zie figuur 380.1 voor de indeling van de hittewerendheid van de tunnel.

Figuur 380.1 - Hittewerendheid A2 Leidsche Rijntunnel

Tabel 380.1 - Aandachtspunten RAMS – Verhogen hittewerendheid vluchtgangen en K&L

Variant

Verhogen hittewerendheid

R

Reliability
(Betrouwbaarheid)

Goed, beton met polypropyleenvezels is getest door middel van brandproeven

A

Availability
(Beschikbaarheid)

Goed.

M

Maintainability
(Onderhoudbaarheid)

Redelijk, na een brand dient het beton herstelt te worden. Er dient opgelet te worden dat hetzelfde type mengsel als in de oorspronkelijke situatie wordt toegepast.

S

Safety
(Veiligheid)

Goed.