Navigatie in het document kan op de volgende manieren geschieden:

  • Door in het linker deelvenster door te klikken van hoofdonderwerp naar subonderwerpen, totdat het gewenste subonderwerp is bereikt.
  • Door het invoeren van een zoekterm.
  • Door binnen een eenmaal geopend artikel door te klikken op hyperlinks in de tekst.

Het handboek is ingedeeld in een vijftal hoofdonderwerpen:

  • In ‘Introductie’ worden definities en terminologie vastgelegd, wordt ingegaan op de geometrie van tunnels voor verschillende doeleinden en worden bouwmethoden beschreven.
  • In ‘Ontwerpaspecten’ worden allereerst de algemene eisen en beoordelingscriteria omschreven en wordt onderscheid gemaakt tussen de ontwerpaspecten voor de uitvoering en de uiteindelijk te bouwen constructie. Hierbij komen zowel aspecten waarmee rekening moet worden gehouden, als ontwerpmethoden aan bod.
  • In ‘Ontwerpaspecten Definitieve constructie’ en ‘Ontwerpaspecten Uitvoering’ komen de best practices aan bod, waarbij voor zover mogelijk onderscheid is gemaakt tussen tijdelijke en permanente constructies. Met tijdelijke constructies wordt hier vooral verwezen naar constructies die spelen in de bouwfase, dus onder dit hoofdonderwerp zijn de verschillende uitvoeringsprincipes ook uitgebreid terug te vinden.
  • In ‘Uitvoering’ tenslotte worden het uitvoeringsproces en verschillende uitvoeringsmethoden beschreven.

Detail 6 Voegafwerking wand met tegels

Artikel nr. 362

Opgemerkt wordt dat gebruik van tegels een achterhaalde oplossing is, die in de huidige tunnels niet niet langer wordt toegepast. Aanvankelijk was het idee dat via weerkaatsing van het licht de aanwezigheid van tegels als wandbekleding een significante bijdrage zouden leveren voor het noodzakelijke lichtniveau op de weg. Later is duidelijk geworden dat dit maar in beperkte mate het geval is en dat dit beperkte effect eenvoudig gecompenseerd kan worden door het lichtsysteem in de tunnel iets te intensiveren.

Een nadeel van tegels op tunnelwanden is dat deze met een relatief hoge frequentie periodiek schoon gemaakt dienen te worden. Dit is een significante kostenpost over de levensduur van de tunnel. Verder is de ervaring dat de betrouwbaarheid van de langdurige hechting van de tegels op de betonnen ondergrond een kritisch punt is.

Blijft over het esthetische aspect van belevingswaarde. Hier wordt verschillend over gedacht. Wil men een andere kleur dan het grijze beton, welke op den duur de neiging heeft om zwart te worden, dan kan men dit anders dan met tegels ook realiseren met een robuuste verflaag. Waarbij er in dat geval wel rekening mee gehouden dient te worden dat als de verf op een waterkerende betonnen wand wordt aangebracht, deze voldoende dampdoorlatend moet zijn om blaasvorming te voorkomen.

In de overkapping Leidsche Rijn, de 2e Coentunnel is geen specifieke wandafwerking meer toegepast. Bij de renovatie van de 1e Coentunnel zijn de aanwezige tegels vervangen door spuitbeton. Bij de renovatie van de Velsertunnel werd een witte coating aangebracht om redenen van belevingswaarde.

Functie

Het verzorgen van een vlakke, gladde en stofdichte wand met voeg.

Figuur 362.1 - Detailontwerp: afwerking wand met tegels

Detailontwerp

De voeg dient de sparing van het kopschot uitgevuld te worden met krimparme cementgebonden mortel.

Vellingkanten zijn bij dit detail niet aanwezig. Indien de voegprofielen niet worden aangebracht door de leverancier dan dienen er in het bestek voorschriften m.b.t. het aanbrengen te worden opgenomen. Omdat het voegprofiel bij inbrengen beschadigd kan raken door de scherpe randen van de tegels, worden de tegels iets teruggehouden en afgewerkt met een kunstharsmortel.

Conservering

Niet van toepassing.