Navigatie in het document kan op de volgende manieren geschieden:

  • Door in het linker deelvenster door te klikken van hoofdonderwerp naar subonderwerpen, totdat het gewenste subonderwerp is bereikt.
  • Door het invoeren van een zoekterm.
  • Door binnen een eenmaal geopend artikel door te klikken op hyperlinks in de tekst.

Het handboek is ingedeeld in een vijftal hoofdonderwerpen:

  • In ‘Introductie’ worden definities en terminologie vastgelegd, wordt ingegaan op de geometrie van tunnels voor verschillende doeleinden en worden bouwmethoden beschreven.
  • In ‘Ontwerpaspecten’ worden allereerst de algemene eisen en beoordelingscriteria omschreven en wordt onderscheid gemaakt tussen de ontwerpaspecten voor de uitvoering en de uiteindelijk te bouwen constructie. Hierbij komen zowel aspecten waarmee rekening moet worden gehouden, als ontwerpmethoden aan bod.
  • In ‘Ontwerpaspecten Definitieve constructie’ en ‘Ontwerpaspecten Uitvoering’ komen de best practices aan bod, waarbij voor zover mogelijk onderscheid is gemaakt tussen tijdelijke en permanente constructies. Met tijdelijke constructies wordt hier vooral verwezen naar constructies die spelen in de bouwfase, dus onder dit hoofdonderwerp zijn de verschillende uitvoeringsprincipes ook uitgebreid terug te vinden.
  • In ‘Uitvoering’ tenslotte worden het uitvoeringsproces en verschillende uitvoeringsmethoden beschreven.

Veiligheid en gezondheid

Artikel nr. 607

Bij het afvoeren van grond over de weg kan in droge periodes stofhinder ontstaan. Dit kan in veel voorkomende gevallen worden verminderd door de wegen, op plaatsen waar visueel sprake is van stofverspreiding, te besproeien. Ook kunnen depots worden afgedekt.

 

Ontgraven en afvoeren van vervuilde grond (droog) en slib (nat) brengen ook gezondheids- en veiligheidsrisico’s met zich mee en vraagt om gepaste maatregelen en bijbehorende beschermingsmiddelen.

 

Een ander risico bij grondwerk is de blootstelling aan gevaarlijke stoffen in de bodem, bijvoorbeeld aromatische koolstoffen (benzine achtige dampen) of H2S. H2S is een zeer gevaarlijk gas dat ontstaat door rottingsprocessen waarbij geen zuurstof kan toetreden.