Navigatie in het document kan op de volgende manieren geschieden:

  • Door in het linker deelvenster door te klikken van hoofdonderwerp naar subonderwerpen, totdat het gewenste subonderwerp is bereikt.
  • Door het invoeren van een zoekterm.
  • Door binnen een eenmaal geopend artikel door te klikken op hyperlinks in de tekst.

Het handboek is ingedeeld in een vijftal hoofdonderwerpen:

  • In ‘Introductie’ worden definities en terminologie vastgelegd, wordt ingegaan op de geometrie van tunnels voor verschillende doeleinden en worden bouwmethoden beschreven.
  • In ‘Ontwerpaspecten’ worden allereerst de algemene eisen en beoordelingscriteria omschreven en wordt onderscheid gemaakt tussen de ontwerpaspecten voor de uitvoering en de uiteindelijk te bouwen constructie. Hierbij komen zowel aspecten waarmee rekening moet worden gehouden, als ontwerpmethoden aan bod.
  • In ‘Ontwerpaspecten Definitieve constructie’ en ‘Ontwerpaspecten Uitvoering’ komen de best practices aan bod, waarbij voor zover mogelijk onderscheid is gemaakt tussen tijdelijke en permanente constructies. Met tijdelijke constructies wordt hier vooral verwezen naar constructies die spelen in de bouwfase, dus onder dit hoofdonderwerp zijn de verschillende uitvoeringsprincipes ook uitgebreid terug te vinden.
  • In ‘Uitvoering’ tenslotte worden het uitvoeringsproces en verschillende uitvoeringsmethoden beschreven.

Fasering bij kruisingen

Artikel nr. 210

Bij het kiezen van een bouwmethode spelen de beschikbare ruimte en de mogelijkheden ten aanzien van de te kruisen waterweg of verkeersweg een belangrijke rol. Zoals in figuur 210.1 t/m figuur 210.4 is aangegeven bestaan de volgende mogelijkheden:

  • variant A: volledig afsluiten of omleggen;
  • variant B: gedeeltelijk afsluiten en/of gedeeltelijk omleggen (respectievelijk varianten B1 en B2);
  • variant C: niet afsluiten en niet omleggen.

Bij variant B is sprake van ‘Gefaseerd bouwen in situ’. Deze wordt nader beschreven in de hierna volgende artikelen.

De hier gemaakte keuze bepaalt voor een belangrijk deel de overblijvende potentiële bouwmethoden voor het gesloten gedeelte van een tunnel of aquaduct.

Bij het kiezen van een bouwmethode voor de toeritten en de overgangsgedeelten spelen de opties A, B en C een minder belangrijke rol. Het is echter gebruikelijk om hiervoor een bouwmethode te kiezen die goed aansluit bij de bouwmethode van het gesloten gedeelte. Voor de bouw van het gesloten gedeelte kan bijvoorbeeld een bepaalde bouwmethode van het overgangsgedeelten vereist zijn. De definitieve keuze wordt gemaakt op basis van:

  • technische mogelijkheden;
  • de mogelijkheden die de locatie biedt ten aanzien van beschikbare ruimte, bodemgesteldheid enzovoort;
  • financieel-economische aspecten;
  • aanvullende randvoorwaarden met betrekking tot bemaling, trillingen tijdens de bouw enzovoort.

Figuur 210.1 - Principe fasering - variant A

Figuur 210.2 - Principe fasering - variant B1

Figuur 210.3 - Principe fasering - variant B2

Figuur 210.4 - Principe fasering - variant C