Navigatie in het document kan op de volgende manieren geschieden:

  • Door in het linker deelvenster door te klikken van hoofdonderwerp naar subonderwerpen, totdat het gewenste subonderwerp is bereikt.
  • Door het invoeren van een zoekterm.
  • Door binnen een eenmaal geopend artikel door te klikken op hyperlinks in de tekst.

Het handboek is ingedeeld in een vijftal hoofdonderwerpen:

  • In ‘Introductie’ worden definities en terminologie vastgelegd, wordt ingegaan op de geometrie van tunnels voor verschillende doeleinden en worden bouwmethoden beschreven.
  • In ‘Ontwerpaspecten’ worden allereerst de algemene eisen en beoordelingscriteria omschreven en wordt onderscheid gemaakt tussen de ontwerpaspecten voor de uitvoering en de uiteindelijk te bouwen constructie. Hierbij komen zowel aspecten waarmee rekening moet worden gehouden, als ontwerpmethoden aan bod.
  • In ‘Ontwerpaspecten Definitieve constructie’ en ‘Ontwerpaspecten Uitvoering’ komen de best practices aan bod, waarbij voor zover mogelijk onderscheid is gemaakt tussen tijdelijke en permanente constructies. Met tijdelijke constructies wordt hier vooral verwezen naar constructies die spelen in de bouwfase, dus onder dit hoofdonderwerp zijn de verschillende uitvoeringsprincipes ook uitgebreid terug te vinden.
  • In ‘Uitvoering’ tenslotte worden het uitvoeringsproces en verschillende uitvoeringsmethoden beschreven.

Wandafwerking

Artikel nr. 506

In het verleden werden de tunnelwanden geschilderd. Dit bracht echter veel onderhoud en, na verloop van tijd, vervanging met zich mee. Daarom werd gekozen voor een andere oplossing. Er zijn toen o.a. in de Drechttunnel kunststof platen toegepast. Deze platen moesten echter regelmatig worden vervangen omdat er schade aan was. Dat is de reden geweest om tegelwerk toe te passen.

De laatste jaren is ook dat niet meer gebruikelijk vanwege de kosten van het regelmatig schoonhouden.

Daarnaast is het nut van witte wanden in een tunnel niet zo groot gebleken als in het verleden werd gedacht. Witte wanden geven een te verwaarlozen bijdrage (in gunstige gevallen maximaal 5%) aan de verlichting op het wegdek.

Witte wanden dragen echter wel bij tot het bevorderen van een positieve en comfortabele (esthetische) beleving in de tunnel. Het is aan te bevelen hiervoor per geval een belevingsonderzoek uit te (laten) voeren en te bepalen of de wanden afgewerkt dienen te worden..

Klik op een van de onderliggende artikelen: