Navigatie in het document kan op de volgende manieren geschieden:

  • Door in het linker deelvenster door te klikken van hoofdonderwerp naar subonderwerpen, totdat het gewenste subonderwerp is bereikt.
  • Door het invoeren van een zoekterm.
  • Door binnen een eenmaal geopend artikel door te klikken op hyperlinks in de tekst.

Het handboek is ingedeeld in een vijftal hoofdonderwerpen:

  • In ‘Introductie’ worden definities en terminologie vastgelegd, wordt ingegaan op de geometrie van tunnels voor verschillende doeleinden en worden bouwmethoden beschreven.
  • In ‘Ontwerpaspecten’ worden allereerst de algemene eisen en beoordelingscriteria omschreven en wordt onderscheid gemaakt tussen de ontwerpaspecten voor de uitvoering en de uiteindelijk te bouwen constructie. Hierbij komen zowel aspecten waarmee rekening moet worden gehouden, als ontwerpmethoden aan bod.
  • In ‘Ontwerpaspecten Definitieve constructie’ en ‘Ontwerpaspecten Uitvoering’ komen de best practices aan bod, waarbij voor zover mogelijk onderscheid is gemaakt tussen tijdelijke en permanente constructies. Met tijdelijke constructies wordt hier vooral verwezen naar constructies die spelen in de bouwfase, dus onder dit hoofdonderwerp zijn de verschillende uitvoeringsprincipes ook uitgebreid terug te vinden.
  • In ‘Uitvoering’ tenslotte worden het uitvoeringsproces en verschillende uitvoeringsmethoden beschreven.

Halve barrier tegen tunnelwand bij dwarsverbinding

Artikel nr. 379

Ter hoogte van de dwarsverbindingen van boortunnels wordt de barrier tijdelijk onderbroken. Bij een paar tunnelprojecten (Westerscheldetunnel,Sluiskiltunnel) wordt gebruik gemaakt van een soortgelijk principe dat wordt toegepast. Hierbij wordt de halve stepbarrier afgeschuind ter plaatse van de dwarsverbinding en is de bovenkant van de doorstap van de barrier gelijk aan de schampzijde van een standaard barrier. Door het afschuinen van de barrier is de impact bij een eventuele botsing met de barrier bij de nooduitgang gering.

Figuur 379.1 - Halve barrier tegen tunnelwand bij nooduitgang

Tabel 379.1 - Aandachtspunten RAMS-Halve barrier bij dwarsverbinding

Variant

Halve barrier

R

Reliability
(Betrouwbaarheid)

Goed

A

Availability
(Beschikbaarheid)

Goed

M

Maintainability
(Onderhoudbaarheid)

Goed, wanneer de barrier is beschadigd door een aanrijding, kan deze eenvoudig worden gerepareerd.

S

Safety
(Veiligheid)

Goed