Navigatie in het document kan op de volgende manieren geschieden:

  • Door in het linker deelvenster door te klikken van hoofdonderwerp naar subonderwerpen, totdat het gewenste subonderwerp is bereikt.
  • Door het invoeren van een zoekterm.
  • Door binnen een eenmaal geopend artikel door te klikken op hyperlinks in de tekst.

Het handboek is ingedeeld in een vijftal hoofdonderwerpen:

  • In ‘Introductie’ worden definities en terminologie vastgelegd, wordt ingegaan op de geometrie van tunnels voor verschillende doeleinden en worden bouwmethoden beschreven.
  • In ‘Ontwerpaspecten’ worden allereerst de algemene eisen en beoordelingscriteria omschreven en wordt onderscheid gemaakt tussen de ontwerpaspecten voor de uitvoering en de uiteindelijk te bouwen constructie. Hierbij komen zowel aspecten waarmee rekening moet worden gehouden, als ontwerpmethoden aan bod.
  • In ‘Ontwerpaspecten Definitieve constructie’ en ‘Ontwerpaspecten Uitvoering’ komen de best practices aan bod, waarbij voor zover mogelijk onderscheid is gemaakt tussen tijdelijke en permanente constructies. Met tijdelijke constructies wordt hier vooral verwezen naar constructies die spelen in de bouwfase, dus onder dit hoofdonderwerp zijn de verschillende uitvoeringsprincipes ook uitgebreid terug te vinden.
  • In ‘Uitvoering’ tenslotte worden het uitvoeringsproces en verschillende uitvoeringsmethoden beschreven.

Specifieke veiligheidsaspecten van werken naast een verkeersweg of in een verkeerstunnel

Artikel nr. 516

Voor werken naast een verkeersweg (rijksweg of niet-rijksweg) gelden regels m.b.t. persoonlijke veiligheid en verkeersveiligheid. Er zijn richtlijnen voor rijstrookafzettingen, omleidingen, maar bijvoorbeeld ook voor het leiden van verkeer bij het afsluiten van een tunnelbuis door de niet-afgesloten tunnelbuis middels een contra-flow systeem.

Regels hieromtrent zijn vastgelegd in de Tunnelwet en de richtlijnen voor verkeersmaatregelen. Zo geldt op autosnelwegen de CROW-publicatie 96a, die aansluit op beleidsdocumenten; RVV, BABW, Arbowetgeving en de Richtlijnen Ontwerp Autosnelwegen (ROA) [54]. Vanwege de Arbowetgeving gelden extra restricties voor het werken in tunnels, met name voor tunnels waarbij tijdens de wegwerkzaamheden ook door het verkeer worden gebruikt.

Er zijn diverse CROW publicaties die handelen over wegwerkzaamheden, waaronder de ’96 serie’ (Handleiding veilig werken aan wegen; Richtlijnen voor maatregelen bij werken in uitvoering op autosnelwegen; Maatregelen bij werken in uitvoering op niet-autosnelwegen). Hierin staat ook de belangrijke link met WegenVerkeersWet (WVW).

Rijkswaterstaat kent de RWS-richtlijn voor verkeersmaatregelen bij wegwerkzaamheden op rijkswegen. Ook heeft Rijksaterstaat het document “Eisen voor funderingswerken langs auto(snel)wegen en infrastructurele werken met verhoogd veiligheidsrisico voor de publieke omgeving”.