Ten aanzien van de strookbreedte wordt onderscheid gemaakt in:
-
de rijstrookbreedte;
-
de inhaalstrookbreedte;
-
de kruipstrookbreedte;
-
de kantstrookbtreedte.
Rijstrookbreedte
De rijstrookbreedte, gemeten tussen de deelstrepen respectievelijk kant- en deelstreep, is afhankelijk van de ontwerpsnelheid en bedraagt:
- 100 km/h à 3,25 m;
- 80 km/h à 3,10 m;
- 60 km/h à 2,75 m.
De bepaling wijkt af van het gestelde bij (stads)autosnelwegen. Hier wordt de rijstrookbreedte gemeten hart op hart deelstrepen respectievelijk hart deelstreep en binnenkant kantstreep.
Wellicht zal in de toekomst ook bij niet-autosnelwegen op deze wijze de rijstrookbreedte worden vastgelegd.
Inhaalstrookbreedte
De inhaalstrookbreedte is gelijk aan de rijstrookbreedte. Inhaalstroken zullen hoofdzakelijk door personenauto’s worden bereden.
Kruipstrookbreedte
De kruipstrookbreedte is gelijk aan de rijstrookbreedte. Kruipstroken zullen hoofdzakelijk door vrachtauto’s worden bereden.
Kantstrookbreedte
De kantstrookbreedte is afhankelijk van de ontwerpsnelheid en bedraagt:
- 100 km/h à 0,45 m;
- 80 km/h à 0,45 m;
- 60 km/h à 0,20 m.
De kantstrookbreedte is inclusief kantstreepbreedte.