Ten aanzien van het aantal rijstroken komen achtereenvolgens aan de orde:
- de prognose van het verkeersaanbod;
- de capaciteit;
- de verkeersafwikkeling.
Prognose verkeersaanbod
De prognose van het verkeersaanbod volgt uit:
- verkeers- en vervoersstudies;
- prognosejaar;
- werkdagverkeer;
- recreatieverkeer;
- maatgevend spitsuur;
- samenstelling verkeer.
Capaciteit
De capaciteit van de weg is het maximumaantal voertuigen dat de weg kan verwerken (per uur, per etmaal). De capaciteit van ontmoetings- en uitwisselingspunten staan in relatie tot de capaciteit van de weg zelf.
Normaal gesproken wordt voor de tunnel dezelfde benodigde capaciteit aangehouden als voor de toeleidende weg. Op hellingen moet rekening worden gehouden met toename van pae’s voor vrachtauto’s, zie onder andere tabel 21.1. Voor de capaciteit worden de volgende waarden aangehouden:
- 1500 pae/h/richting;
- 2000 pae/h/rijbaan bij een enkelbaansdwarsprofiel;
- 1900 pae/h/rijstrook bij een dubbelbaansdwarsprofiel.
Verkeersafwikkeling
De kwaliteit van de verkeersafwikkeling komt tot uitdrukking in een aantal aspecten zoals snelheid (gemiddelde en spreiding), veiligheid en comfort/hinder. De verkeersafwikkeling wordt bepaald door weg- en verkeerskenmerken, zoals:
- de intensiteit;
- samenstelling van het verkeer;
- breedte van de weg;
- beperkende omstandigheden.
Afhankelijk van de soort aanpassing van bestaande tunnels zal soms een minder goed afwikkelingsniveau moeten worden geaccepteerd.